Premiere fastsatt for Yngve-Teater

Premiere fastsatt for Yngve-Teater

Arbeiderteateret om Yngve Hågensen sitt liv og engasjement er i god prosess og har nå gjort avtale om premieren som vil bli satt opp i Halden. Det er også laget egen hjemmeside for prosjektet .

Teateret vil handle om tidligere LO-leder Yngve Hågensen sitt liv og engasjement. Yngve er nok gjennom tidene en av de fagforeningskjemper som har hatt mest innflytelse på samfunnsutviklingen i Norge. Forfatter Jens O Simensen har laget en teaterforestilling som skal speile den tidligere LO-lederens liv. Musikken lages av Svein Gundersen.

Arbeidet med manus og utviklingen av teaterstykket gjøres i nær og god dialog med Yngve, og Dennis Storhøy vil spille Yngve i forestillingen.

Prosjektet er godt i gang med å planlegge og realisere forestillingen som vil settes opp flere steder i region Viken Oslo på nyåret. Dette vil bli en forestilling på ca 1 time og 15 minutter med 15-20 personer på scenen. Premieren blir fredag 12. februar 2021 i Halden. Det blir i tillegg til Halden forestillinger i Fredrikstad, Sarpsborg, Moss, Oslo, Drammen, Lillestrøm, og det hele avsluttes i Indre Østfold.  I tillegg til de planlagte forestillingene ønskes det å kunne realisere en god formidling til skoleklasser, samt tilby utdrag og oppsetninger til fag- og arbeiderbevegelsen.

Som produsenter bak forestillingen står syv organisasjoner innen arbeiderbevegelsen i Østfold: Arbeiderbevegelsens Kulturnettverk i Østfold, LO Viken Oslo, LO i Halden, Østfold Arbeiderparti, LO i Indre Østfold, AOF Østfold og Fellesforbundet avd 436 Papirarbeidernes forening Saugbrugs.

Prosjektet har også etablert egen hjemmeside der adressen er www.yngveh.no

Korona pandemien og dens følger har imidlertid gjort det litt vanskeligere å få støtte og sponsorer til nå, samt at billettinntektene blir mindre da vi nå planlegger med dagens koronaregler. Derfor håper prosjektgruppa på fortsatt støtte til prosjektet og håper at fagforeninger og lokalorgfanisasjoner ser viktigheten og nytten av å bidra til å sikre denne unike teaterproduksjonen.

Her er søknaden som er sendt fagforeninger og LOs lokalorganisasjoner i Viken Oslo.

Kontaktinfo: Prosjektleder Hans-P. Thøgersen Epost: hp@kulturv.no Tlf: 90 95 03 10

Søknad: