PM: - Det er ikke over, Erna Solberg!

Mandag klokka 13.00 arrangerer LO på begge sider av grensen en fanemarkering på den gamle Svinesundbrua. – Dette går ikke lenger. Nå må regjeringen vise ansvar og gi grensependlerne som uforskyldt er rammet av stengte grenser økonomisk kompensasjon, sier Ulf Lervik, regionleder for LO Viken Oslo.

PM: - Det er ikke over, Erna Solberg!

Pressemelding: Stor fanemarkering fra LO på begge sider av grensen på den gamle Svinesundbroen mandag 1. mars kl. 13.00 med LO leder Hans-Christian Gabrielsen.

- Det er ikke over, Erna Solberg!

Norge åpner nå grensene for dagpendlere fra Sverige og Finland. Men dette er ikke over.

I en måned har flere tusen stått i en uverdig situasjon helt uten inntekt.

LO i Norge og LO i Sverige arrangerer derfor en stor fanemarkering med et felles krav:

-          Nå må regjeringen få på plass en økonomisk kompensasjon.

Lokale fagforeninger på begge sider av grensen deltar i markeringen.

Fanemarkering på Riksgrensen mellom Norge og Sverige:

Sted:               Den gamle Svinesundbroen, Riksgrensen

Tid:                Mandag 1. mars kl. 13.00

Appeller av bl.a.: Hans-Christian Gabrielsen, LO-leder, Elise Bjørnebekk-Waagen, stortingsrepresentant, Ap og Joachim Ahlstrøm, berørt grensependler.

-          I en måned har flere tusen stått i en uverdig situasjon helt uten inntekt. Dette har vært en stor belastning for mange av våre medlemmer som jobber og betaler skatt i Norge.  Nå må de grensependlerne som har stått helt uten inntekt fordi de ikke har fått lov til å reise på jobb bli kompensert, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Kritisk situasjon

Mange står i fare for å måtte selge både bil og hus for å kunne ha mat på bordet. Dette kan vi ikke finne oss i lenger.

-          Nok en gang har regjeringen valgt å lempe regningen over på arbeidsfolk.
Nok er nok, nå må statsminister Erna Solberg sørge for å få en slutt på denne uverdige situasjonen, sier Ulf Lervik, regionleder for LO Viken Oslo og oppfordrer alle fagforeninger og lokalorganisasjoner til å møte opp med fagforeningsfaner, flagg og bannere.

-          Også andre som vil vise sin støtte, er hjertelig velkomne for å ta del i protestene og støtte kravene. Her er det god plass, og vi vil ta alle mulige smittevernhensyn.