Oversikt over 1. mai i Viken og Oslo

Oversikt over 1. mai i Viken og Oslo

I dagens situasjon er vi klar over at det ikke blir mulig å markere 1. mai slik vi har pleid. Det er likevel både mulig og ønskelig å feire arbeidernes dag. Det er viktigere enn på lenge å nå ut med vårt budskap om solidaritet og samhold, og konkrete krav til hvordan vi skal komme oss videre etter krisen.

Sist oppdatert:

Lokalorganisasjonene i Østfold.
Det blir en felles 1.mai-markering i Østfold. 1.mai-komiteene i alle Østfold-byene har gått sammen om en felles markering av dagen. Fra City Scene i Fredrikstad sendes et halvtimes program med både faglig innhold og arbeiderkultur og i tillegg presenteres et nytt teaterstykke. Sendingen starter kl. 16.00. Hovedgjest blir Tor-Arne Solbakken, tidligere nestleder i LO. Han er opprinnelig fra Rygge, men bor nå i Fredrikstad. Solbakken var nestleder i Norsk Tjenestemannslag fra 1998 til 2005, han var LO-sekretær fra 2005 til 2009 og nesteder i LO fra 2009 til 2017.

Fra de lokale 1.mai-komiteene deltar Grethe Berntsen (Fredrikstad), Siw Christiansen (Halden), Klaus Lintho (Sarpsborg), Tone Kjernsbekk (Indre Østfold) og Grete Olsen (Moss).
Benedikte Sørli Igletjern og Sofia Aissaoui, begge fra Indre Østfold, skal delta med opplesing av dikt. Sunniva Berg og Alexander Hermansen synger arbeidersanger og har med seg Bjørn Halstensen på piano. Programleder er Jens O Simensen.
Teaterstykket «Hvorfor være organisert?» ble skrevet på slutten av fjoråret og er dobbelt aktuelt med dagens store arbeidsledighet i forbindelse med korona-situasjonen. Vi møter skuespillerne Aina Beate Gundersen, Morgan Lillehjem og Sunniva Berg. Stykket er skrevet av Hans Petter Thøgersen og Jens O Simensen, mens Svein Gundersen bidrar med ny musikk. I tillegg til de fem 1.mai-komiteene står også Arbeiderbevegelsens kulturnettverk i Østfold og LO Viken Oslo bak arrangementet. Ulf Lervik tror dette blir en fin markering av 1.mai i Østfold når situasjonen er som den er. Her blir det både faglige og kulturelle innslag.

LO på Øvre Romerike
LO på Øvre Romerike inviterer til å bli med på biltog sammen med Eidsvoll Arbeiderparti. Vi starter på Finstad med appell kl. 08.00, kjører så til Bønsdalender historielaget skal holde et lite historisk foredrag om fagbevegelsen og arbeiderbevegelses historien i Eidsvoll. Etter dette drar vi til Søndre Samfund der Søndre Arbeiderlag har appell og legger ned blomst ved steinen.   Så setter vi kursen mot Eidsvollsbygningen der vi og LO holder appell og legger ned blomst ved 22. Juli minnesmerket.

Tilslutt kjører vi til Feiring der vi får en slutt appell og får høre litt om det som skjer i Feiring om dagen hvor vi blant annet får mange nye arbeidsplasser.

Alle appellene varer max fem minutter og streames live på facebook. Det tas bilder og små filmer underveis som også legges på siden vår. Det vil også legges ut historiske bilder og taler på facebook og nettsidene våre.

Dette lokale opplegget varer fra kl. 08.00 til ca.10.30  Etter det oppfordrer vi alle til å følge sendingene på facebook. Klokken 14.00 blir det felles drive in arrangement for Romerike på varehusmessen på Lillestrøm der Jonas Gahr Støre, Tonje Brenna, Are Tomasgaard og Jon Øystein Ekerhovd holder appeller og det blir også kulturelle innslag. Følg med på nettet for mer informasjon. Begrenset med plasser, så man må kjøpe billett i forkant.

Om du skal bli med på det lokale opplegget er det viktig at du sender en e-post til hege.svendsen@eidsvoll.kommune.no da vi må vite hvor mange som blir med før arrangementet.

I Jessheim oppfordrer man alle til å flagge, gratulerer hverandre med dagen og delta på sendingene som man kan se på www.1mai.no fra klokken 11.00. Her kan man også sende inn egne miniparoler, så man kan allerede i dag gå inn å lese mer om dette og sende inn dette allerede i dag.

14.00 Vi slutter også opp om det felles arrangementet på Lillestrøm der man kan få høre appeller fra Jonas Gahrs Støre og fylkesrådslederen Tonje Brenna fra Jessheim sammen med andre appellanter og kulturinnslag. Her er det begrenset med plasser, så vi anbefaler å kjøpe billett raskt, betal etter evne billettinntektene går til Norsk Folkehjelp.

LO på Nedre Romerike

11.00 Sending fra LO sentralt om 1 mai på facebook.

14.00 Drive in markering på Norges varemesse med kulturinnslag, appeller fra Are Tomasgaard, Jonas Gahr Støre, Tonje Brenna og Jon Øystein Ekerhovd. Billettinntektene går til Norsk Folkehjelp og det er bare plass til 200 biler. Husk også å følge smittevernsreglene, bare en hustand i bilen

LO i Asker og Bærum

11.00 Sending fra LO sentralt om 1 mai på facebook.

1. mai med tog, taler og musikk! Vi jobber sammen med andre lokalorgansiasjoner i landet med å lage et virtuelt tog på internett hvor du kan velge hvilken fagforening / parti / organisasjon du vil gå sammen med hvor du også kan velge en parole å gå bak. Vi legger ut videoer av talene som skulle ha vært holdt på Youngstorget og det blir videoer med korpsmusikk og korsang. Følg med sendingen på Facebooksiden her.

LO i Kongsberg
I Kongsberg blir det en salutt kl. 12.00, samt kranselegging og trompetspilling.
Hovedparolen er: Trygghet for helse og arbeid!

LO Kongsberg har ellers planlagt 1. mai markeringen slik:

Kl. 1030 Kransnedleggelse ved bautaen over de falte og etterlatte, 2-3 på trompet spiller ja vi elsker.
Kl. 1045 Kransnedleggelse ved Bergmannen, 2-3 på trompet spiller Internasjonalen.
Kl. 1158 Salutt

LO i Drammen og omegn
LO i drammen og omegn skal lage en 1.mai film med taler, appeller, hilsningstaler, kransenedleggelser og kulturinnslag. Det opprettes et Facebook arrangement for 1.mai i Drammen. Her vil vi dele videoen i tillegg til lenken til det sentrale arrangementet.

Dette vil også bli publisert på vår egen LO i Drammen facebookside.

LO i Oslo
Dagen før dagen gjennomføres den tradisjonsrike dagen før dagen med allsang. Her kan dere blir med på det digitale versjonen av allsang. torsdag 30. april kl. 18:30! Følg denne her:

Ellers blir det tog, taler og musikk! Sammen med andre lokalorgansiasjoner i landet jobbes det med å lage et virtuelt tog på internett hvor du kan velge hvilken fagforening / parti / organisasjon du vil gå sammen med hvor du også kan velge en parole å gå bak. Vi legger ut videoer av talene som skulle ha vært holdt på Youngstorget og det blir videoer med korpsmusikk og korsang. Følg med sendingen på Facebook-siden her. Dagen før dagen gjennomføres også den tradisjonsrike dagen før dagen med allsang. Her kan dere blir med på det digitale nyvinningen torsdag 30. april kl. 18:30!