Ny seier for LO –da regjeringen ble presset til å forlenge permitteringsordningen

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Ny seier for LO da regjeringen ble presset til å forlenge permitteringsordningen

Forlengelsen av permitteringsordningen og forhøyet dagpengesats for de med lavest inntekt er en seier for fagbevegelsen, og viser viktigheten av det fagligpolitiske samarbeidet.

Forlengelse av permitteringsordningen og forhøyet dagpengesats har lenge vært en kampsak for fagbevegelsen under koronapandemien. Tidligere denne uken ble det klart at regjeringen igjen utvider ordningene frem til 1.juli.

Men dette kommer ikke av seg selv, dette kommer som følge av godt fagligpolitisk samarbeid. Opposisjonen på stortinget varslet at de uansett ville overkjøre regjeringen om de ikke tok til fornuft. Statsministeren var ute i forkant og advarte mot en forlengelse av ordningene, men regjeringen har nå gitt etter.

Dette er nok en seier for fagbevegelsen og sikrer at de som ellers ville falt ut, nå er sikret i første omgang. Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre har vist godt lederskap og sammen med de andre opposisjonspartiene på stortinget er det enighet om at ordningene bør gjelde så lenge krisen varer.

Arbeiderpartiet har uttalt at de kommer til å fortsette å presse på for at regjeringen gir rett til feriepenger på dagpenger, som den Høyre-ledede regjeringen fjernet i 2015. Hvem vet, kanskje det blir bevegelsens neste store seier?