Ny bok om Yngve Hågensen

Ny bok om Yngve Hågensen

I forbindelse med teaterprosjektet om Yngve Hågensen "Fra barnehjemmet til LO toppen" så gis det ut en ny bok om Yngve skrevet av forfatter Jens O Simensen.

Boken har nå kommet fra trykkeriet og ble mandag 14/12 presentert for Yngve Hågensen av forfatter Jens O Simensen, leder i teaterproduksjonsgruppa Arne Berg og regionleder Ulf Lervik.

Bestill boka her.

Her er forordet fra regionleder Ulf Lervik til boken:

Historien om Yngve – en viktig historie om Norge

Først vil jeg takke Jens O. Simensen som har tatt initiativet til denne boken om Yngve.

Jens O. var aktivt med som initiativtaker da vi startet planleggingen med å lage et eget teaterstykke om «Yngve Hågensen - Fra barnehjemmet til LO-toppen». Det var i 2018 under oppsettingen av teaterstykket om «Oscar Torp - Fra barnearbeider til statsminister» at ideen om et teaterstykke om Yngve Hågensen kom. Nå som da i samarbeid med Arne Berg i Arbeiderbevegelsens kulturnettverk i Østfold og med Jens O. som manusforfatter.

Så vil jeg takke Yngve som ga tillatelse til å lage teater og som deler sine synspunkter, erfaringer og historier også i denne boken.

Historien om Yngves liv med trange kår, flukten fra Finnmark under krigen med barnehjemmet, og frem til i dag, er en viktig historie om Norge. Det er også historien om hvordan Norge har gått fra å være Europas nest fattigste land for litt over 100 år siden, til at vi de siste tiår er kåret til en av verdens beste land å bo i. Som Yngve bruker å si: Dette har ikke kommet rekende på ei fjøl, men er bygd stein for stein med sterk medvirkning fra fag- og arbeiderbevegelsen.

Yngves liv rommer både historien fra et fattig land med urettferdighet, store forskjeller og trange kår, men også med fokus på hvordan samfunnet har blitt utviklet. Yngves liv med fokus på fellesskap, rettferdighet og solidaritet er også en del av både løsningen og oppskriften. Spesielt fordi Yngve også har vært en av de mest markante og viktigste samfunnsbyggere i sine posisjoner i arbeiderbevegelsen og LO.

Yngve er som person svært åpen, raus, redelig, samt omsorgsfull og saklig, faktisk en av de sakligste jeg kjenner, fordi han alltid skiller sak og person. Det er ikke få møter hvor Yngve har vært rykende uenig med andre, men når møtet er over og beslutningen tatt så er han den første til å legge hånda på skulderen til sine mot-debattanter. Da er en person en person og en sak en sak.

Yngve som person er derfor et eksemplarisk forbilde på god organisasjonsbygging som vi kan ta lærdom av i dag.

Skal vi bygge fremtiden må vi kjenne historien. Historien til Yngve er svært aktuell. Vi har mye å lære, både for samfunnsutviklingen og i organisasjonsbygging. Og ikke minst hvordan vi behandler hverandre og samhandler som mennesker.

God lesing!

Kameratslig hilsen