nordisk møte

Nordeuropeisk ungdomsmøte

Torsdag 17. september hadde vi møte med ungdomsrepresentantene i LOs søsterorganisasjon i nord europeisk landene. Planen var å ha et fysisk møte i Berlin men på grunn av COVID-19 ble dette erstattet med teamsmøte.

Under møte tok vi opp tema rundt utvikling / situasjon for unge under Covid-19. Det var nyttig og viktig å høre hvordan våre kollegaer. Den sittende regjeringen har et stort og viktig ansvar for hvordan konsekvensene til COVID-19 påvirker arbeiderne og den økonomiske situasjonen. En felles problemstilling er at de unge falt mellom flere stoler. Spesielt de som er studenter som ikke har rettigheter når de mistet sin deltidsjobb. Vi ser at de unge blir først arbeidsledig eller permittert i denne krisen. De har løsere tilknytting til arbeidslivet eller ikke langt nok ansiennitet. En ny problemstilling i dag er at unge i dag ikke har fått noe stor kunnskap om LO og fagbevegelsen under grunnskoleutdanningen. Dette fører til at de ikke er kjent med sine rettigheter og blir ekstra utsatt. Møte var vellykket og vi har allerede bestemt at vi skal ha en oppfølging for å snakke videre om følgende tema.

• Politikk fra regjeringen for unge arbeidere under Covid-19
• Økonomisk utvikling. Hvordan rammer dette vår bevegelse og hvordan går det med arbeidsledige?
• Hvem blir hardest rammet og hvilken politikk kan forebygge krisen.