Moss by 300 år

Moss by 300 år

Torsdagskveld samlet nærmere 200 gjester seg til en festforestilling. Arbeiderbevegelsen i Moss satt arbeiderkultur på dagsorden i forbindelse med by jubileet.

Byens arbeiderbevegelse med  LO i Moss og omegn og Moss Arbeiderpartis ønsket å gi byens innbyggere en reise i arbeiderbevegelsens historie. Tilskuerne tok oss med tilbake til Moss Verft på 30-tallet med dårlige tider, streik og lockout. Med utgangspunkt i Mosse-verven blir det en historisk og musikalsk reise som løfter frem organiseringstanken og setter dagens velferdssamfunn i perspektiv. Forestillingen trakk viktig historiske linjer fra Moss som industriby, havneby, fra verftet og hvordan Moss er i dag. Dette ble formidlet på en fantastisk måte gjennom et teaterstykke som innehold, humor, arbeidersanger, samt alvoret og ikke minst fikk tilskuerne kjennes på følelsen av tapet og  tomheten av  å miste jobben, økt fattigdom, kampen for å få lønn til daglige brød.

Tusen takk for festforestillingen og at vi fikk være med å dele dette med dere. Gratulere med 300 år by jubileet.