LOs sommerpatrulje i Viken og Oslo

LOs sommerpatrulje i Viken og Oslo

LOs sommerpatrulje har som hensikt å gi unge en god start på arbeidslivet. Mange unge vet ikke nok om sine rettigheter – ved å styrke kunnskapen hos unge, vil vi stå sterkere sammen i fremtiden arbeidsliv.

Den 35. sommerpatruljen blir annerledes enn vi forestilte oss. I en tid med høy arbeidsledighet, særlig hos unge, er sommerpatruljens opplysnings- og kartleggingsarbeid enda viktigere. LO skal selvsagt likevel fortsette å være der for unge arbeidstakere. Vi vil ta ekstra hensyn til smittevern og legger opp til at årets patrulje i hovedsak arrangeres som ringepatrulje, samt med informasjon digital og på sosiale medier.

Årets sommerpatrulje i Viken Oslo avholdes i uke 26-28. Vi tar vårt samfunnsansvar på alvor og det er derfor lagt opp til alternative måter å gjennomføre patruljen på slik at alle som ønsker, kan være med. Det vil i tillegg iverksettes flere smittevernstiltak for å sikre at både deltagernes og arbeidstakernes helse og trygghet ivaretas. Årets patrulje vil ha hovedfokus på ringepatrulje, men med mulighet for oppsøkende virksomhet der forbundene ønsker det.

Når det kommer til fysiske arbeidsplassbesøk så åpner vi for å tilrettelegge for dette i samarbeid med forbundene. Deltakerne skal da ha snakket med forbundet/fagforeningen sin og fått en avklaring på at de faktisk får lov til å dra ut å besøke bedrifter. Det skal også sendes en smittevernplan med planer for smittesporing til oss. Denne skal godkjennes av LOs regionleder Ulf Lervik eller LOs regionnestleder Torbjørn Ness før deltakerne får lov til å dra ut på fysisk patrulje.

I år er det det svært viktig at sommerpatruljen er ute, med få sommerjobber tilgjengelig for ungdommen og med rekordmange permitterte er vi bekymret for hva slags vilkår man går med på og som unge kan finne seg i en svært vanskelig situasjon. Vi trenger tillitsvalgte i alle aldrer til å bidra til å opplys unge arbeidstakere med hva slags rettigheter man har. Vi vil derfor oppfordre tillitsvalgte til å melde seg på sommerpatruljen, selv om du kun har mulighet en av dagene.

Påmelding kan gjøres HER

Slik kommer reiseruten/ringeområdene til å se ut i de ulike delene av Viken Oslo:

LOs sommerpatruljes informasjonstjeneste er også nå i gang og kommer til å være åpen gjennom hele sommeren. Informasjonstjenesten styres av LO sentralt.
E-post: sommerpatruljen@lo.no
Facebook: https://www.facebook.com/LOsSommerpatrulje/