LOs lærlingpatrulje 2021

LOs lærlingpatrulje i Viken Oslo på Facebook

LOs lærlingpatrulje i Viken Oslo 2021

Lærlingene er framtidens fagarbeidere. Det er viktig å skape forståelse for at lærlinger er en del av det ordinære arbeidslivet og har behov for beskyttelse og det sosiale fellesskap medlemskapet gir. Derfor tar LO initiativ til gjennomføring av lærlingepatruljer på tvers av forbundene. Årets Lærlingpatrulje i Viken Oslo avholdes i uke 43, altså 25. oktober - 29. oktober parallelt i alle de tidligere fylkene og Oslo. Vi håper flere ønsker å være med å besøke lærlingene i hele Viken Oslo.

Hvorfor er LOs lærlingpatruljen så viktig?

LOs lærlingepatrulje er viktig for LO og forbundenes satsing mot lærlinger. Gjennom LOs lærlingepatrulje kommer vi til å øke LOs kompetanse om lærlingenes hverdag, derfor kan patruljen gjøre LO og forbundene mer relevant for lærlinger i arbeidshverdagen.

LOs lærlingepatrulje kan også hjelpe lærlingene med informasjon og gi dem verktøyene som er viktige for at læretiden skal bli så god som mulig. Et annet viktig poeng er at LO og forbundene er tilstede på en slik måte at arbeidsgivere er påpasselige på at opplæringsplaner, opplæringslov og gjeldende lønns- og arbeidsvilkår blir fulgt.

Hvordan gjennomføres patruljen?

I hele uke 43 besøker og intervjuer vi alle lærlinger i hele området Viken Oslo.

Reiseruten i tidligere Buskerud:
Mandag 25.10 - Drammen, Lier og Øvre Eiker
Tirsdag 26.10 - Midtfylke
Onsdag 27.10 - Kongsberg og omegn
Torsdag 28.10 - Hallingdal
Fredag 29.10 - Ringeriksregionen

Reiseruten i tidligere Østfold:
Mandag 25.10 - Moss
Tirsdag 26.10 - Halden
Onsdag 27.10 - Indre Østfold
Torsdag 28.10 - Fredrikstad
Fredag 29.10 - Sarpsborg

Reiseruten i tidligere Akershus  og Oslo:
Mandag 25.10
Tirsdag 26.10
 Onsdag 27.10
Torsdag 28.10
Fredag 29.10

Alle deltagere må delta på kurs i forkant av patruljen. Kurset avholdes digitalt på teams den 13.oktober og 19.oktober, du avgjør selv hvilken dag som passer deg ved påmelding.

Hvis du jobber i patrulje uken, kan du spørre forbundet ditt om du kan søke permisjon uten lønn hos din arbeidsgiver og få tapt arbeidsfortjeneste fra ditt forbund. Da taper du ikke inntekt og får mulighet til å gå Lærlingpatrulje hele eller deler av uken.

Om du ønsker å besøke lærlingene ute i Østfold sammen med oss, kan du melde deg på her. Påmeldingsfristen er den 11.oktober.

Kontakt en av våre faglige ungdomssekretærer om du har noen spørsmål!

LOs lærlingpatrulje i Viken Oslo på Facebook

Vedtak fra LOs 34. Ordinære Kongress

"Lærlingene er framtidens fagarbeidere. Det er viktig å skape forståelse for at lærlinger er en del av det ordinære arbeidslivet og har behov for beskyttelse og det sosiale fellesskap medlemskapet gir. LO vil i kongressperioden ta initiativ til, og ta en koordinerende rolle ved gjennomføring av lærlingpatruljer på tvers av forbundene."

Irene Einan

Faglig ungdomssekretær i Oslo og Akershus