LO i Oslo 100 år

Akers mekaniske verksted

LO i Oslo 100 år

Vi gratulerer LO i Oslo med 100års dagen.

Sist oppdatert:

9.februar var det 100 år siden LOs lokalorganisasjon i Oslo ble stiftet. LO i Oslo er i dag en sammenslutning av over hundre fagforeninger i Oslo, og ble stiftet 9. februar 1920 som Kristiania Faglige Samorganisasjon.

Hovedstadens historie er full av både bygninger, steder og minnesmerker over arbeiderne og fagbevegelsens historie. Akerselva ved Vaterland var selvfølgelig det opplagte stedet for LO i Oslo å starte sin jubileumsvandring på 100-årsdagen, og i forbindelse med jubileet arrangerte de  byvandring fra Akerselva til Aker brygge.

Gåturen ble ledet av professor Knut Kjeldstadli, supplert av leder i Oslo Bygningsarbeiderforening, Petter Vellesen og sekretær i LO i Oslo, Lill Fanny Sæther.Gjennom flere stoppesteder i byen ble det vist frem viktige begivenheter i LO i Oslos historie knyttet opp til resten av fagbevegelsen.

Vi gratulerer med 100 år og ser frem til de neste 100 årene! Senere i år blir det også flere markeringer og arrangementer som man kan delta på.