Helgens RawAir finale på Vikersund skal gå for tomme tribuner

Helgens RawAir finale på Vikersund skal gå for tomme tribuner

Helgens RawAir finale på Vikersund skal gå for tomme tribuner.

Kommunen og kommunelegen har bestemt at arrangementet hvor vi i LO Viken Oslo er med skal gå for tomme tribuner.

Det vil si at publikum ikke vil ha tilgang til arenaen under arrangementet.

Det vil si at vi ikke skal ha stand på området og vi vil heller ikke kunne gjennomføre den planlagte konferansen i forkant av arrangementet.

Vi takker de so hadde meldt seg for å stå på stand sammen med oss i LO felleskapet og gleder oss til å treffes ved neste års RawAir!

Dette sier arrangøren:

Arrangøren lukker for publikum. Gjennomfører rennet med TV-produksjon.
– Dette er en situasjon vi ikke har sett tidligere i moderne tid, verken i Norge eller internasjonalt. Vikersund er tuftet på dugnad, og vi vil selvsagt bidra i den pågående nasjonale dugnaden for å begrense korona-smitte. Vi har alle et ansvar for å hindre at helsevesenet blir overbelastet og at personer blir syke, sier Leif Arne Berget, president i organisasjonskomiteen i Vikersund.
– Samtidig er dette en trist situasjon for både hopperne, de frivillige, og publikumet som hadde gledet seg til folkefesten i bakken, fortsetter Berget. Helgens skiflygingsrenn er både finalen i årets verdenscup, og Raw Air-turneringen.

Se rennet på TV
Folkehelseinstituttet kom tirsdag kveld med anbefaling om å ikke gjennomføre arrangement med over 500 personer til stede. Modum kommune fulgte senere samme kveld opp med et vedtak som ikke tillater å gjennomføre arrangementet med publikum.
– Vi planlegger for at rennet kan gå som normalt sportslig, men uten publikum til stede.  Vi skal sikre sportslig fest, som alle kan oppleve via TV-skjermen, sier Berget. Arrangøren i Vikersund og Norges Skiforbund har fortløpende vært i dialog med lokale og nasjonale helsemyndigheter de seneste dagene.