Hans-Christian Gabrielsen til minne

Hans-Christian Gabrielsen til minne

Det kom som ett sjokk som fylte oss med tristhet når vi mottok meldingen om at Hans-Christian var gått bort så altfor tidlig.

Det kom som et sjokk at vår leder og sjef i LO hadde gått bort. Kanskje mest av alt var sjokket stort da det var «vår mann», vår tillitsvalgt og vår kamerat som var gått ut av tiden så altfor tidlig.

Hans-Christian som flere av oss har kjent og samarbeidet med en årrekke i Fellesforbundet, i Arbeiderpartiet og i LO. Denne unge mannen som dukket opp i gamle Buskerud, møtte som tillitsvalgte fra Tofte på Hurum og som fant sin plass i denne fagligpolitiske skolen som Fellesforbundets regionsapparat var på 90-tallet.

Hans-Christian var god på alle vis og alltid klar på hvor han hørte hjemme, samt alltid opptatt av å snakke og finne gode løsninger for vanlige arbeidsfolk. Derfor var vi glade når Hans-Christian i 2017 ble valg som LO leder.

For oss i LO Viken Oslo var han «vår mann» og vi følte at han var litt mer vår en alle andres, da han gikk «sin skole» i det som skulle bli Viken. Han arbeidet og var tillitsvalgt på Hurum og han bodde på Slemmestad. Midt iblant oss, alltid deltagende, alltid til stede og alltid tillitsvalgt som alltid stilte opp.

Hans-Cristian var en forkjemper for den norske modellen, med gode forhandlingsevner, og store never som han sjelden trengte å bruke til å slå i bordet med. Han fikk til mange løsninger som har styrket og trygget arbeidsfolks liv, både på jobben, i hverdagen og på fritiden.

Et arbeidsliv i krise, skyhøy arbeidsledighet, en regjering som tenkte på de få, og ikke på de mange har vært i fokus det siste året. Vi vet at en av de øverste målene Hans-Christian hadde, var å få inn noen som ville lytte bedre. Ja han var krystallklar at det viktigste i år, for arbeidsfolk, er å sikre landet en ny regjering som setter arbeidsfolk i fokus.

Mandag 1. mars var vi for siste gang fysisk sammen med Hans-Christian. Det var på Svinesundbrua der vi markerte med faner og flagg, kampen vi sammen kjempet for rettighetene til grensependlerne.

Hans-Christian engasjere seg veldig i denne saken, som han alltid gjorde når han kjempet arbeidsfolk sin sak. Han var klar og tydelig i sitt budskap til regjeringen, at dette kan vi ikke finne oss i. Våre medlemmer og arbeidskamerater som er grensependlere må få den økonomiske kompensasjonen de har rett på.

Uken etter snudde regjeringen og tirsdag 9. mars kom de med en ordning med økonomisk kompensasjon for grensependlerne. Det var samme dag som Hans-Christian døde hjemme i sin bolig på Slemmestad.

Historiebøkene vil fortelle hvor stor betydning Hans-Christian har hatt for både arbeidsfolk, arbeiderbevegelsen, LO og arbeidslivet.

Det er noe som heter «det er kun et skritt mellom meg og døden» for Hans-Christian ble dette skrittet så altfor kort, og ut av tiden har en familiefar, ektemann, leder, tillitsvalgt, kamerat og venn gått bort så altfor tidlig.

Sjelden har et slikt savn føltes så sterkt som akkurat nå, når vår leder, kamerat, tillitsvalgt og venn er borte.

Våre tanker går til famillen og de nærmeste i denne tunge stunden.

Hvil i fred Hans-Christian

Hilsen dine venner i LO Viken Oslo