Godt gjennomført Hovedstadskonferanse

Godt gjennomført Hovedstadskonferanse

Forrige uke var Oslokontoret i regionen vertskap for våre samarbeidspartnere i LOs vennskapsregionskontorer/ansvarlige i Helsinki, Berlin, London, Dublin, Stockholm og København.

Distriktskontoret for Oslo og Akershus har gjennom mange år deltatt i et nettverk av arbeidstakerorganisasjoner tilsvarende LO i europeiske hovedsteder. Nettverket møtes omtrent én gang i året, diskuterer saker som fagbevegelsen er opptatt av, og som er spesielle for hovedstadsregionene. Les mer om dette på www.ectun.eu. For å kunne forme denne konferansen, og for å reise utfordringer som er spesielle for Oslo, har det også blitt dannet en region bestående av noen av landene i Nord-Europa.

Årets deltakere fikk sett Oslo på sitt vakreste, og med julemarked og julebordsesong fikk gjestene et godt inntrykk av et hektisk sentrumsliv. Det ble ikke mye tid til sightseeing for våre internasjonale kollegaer, da det var faglig påfyll og erfaringsutveksling som sto i høysetet.

Oslos varaordfører, Kamzy Gunaratnam, tok seg god tid til å ønske velkommen til byen og svarte villig på en rekke spørsmål fra en gruppe med flere som besøkte Oslo for første gang. Ingen av dem hadde til da besøkt Oslo under et rødgrønt byråd. Tilbakemeldingene fra deltakerne var gode, og det var tydelig også for dem at det har vært et taktskifte i Oslo de siste årene med tanke på kampen for et godt og seriøst arbeidsliv.

I år var det Oslomodellen og den politiske situasjonen i hovedstedene som sto i fokus. Neste europeiske samling, som Helsinki arrangerer, vil ha “rettferdig omstilling” som hovedtema. Dette ble også snakket mye om på samlingen.

Flere land ble imponert over hva det rødgrønne byrådet hadde fått til sammen med arbeidsgiversiden og LO når det gjaldt treffende tiltak i Oslomodellen. Flere erfaringer fra andre land ble tatt godt imot av Arbeiderpartiets leder i Oslo, Frode Jacobsen, som innledet for gruppen. Ikke minst ble flere land inspirert til å få til lignende tiltak for å hindre arbeidslivskriminalitet og sosial dumping i sine hovedstadsregioner.

Nytt av året var en egen ungdomsdel som hadde separate samlinger og diskusjoner for å diskutere ungdomssaker. Med våre ungdomssekretærer var også leder av Finlands ungdomsarbeid nasjonalt, Jussi Kukkola, og Berlin DGBs Carolin Hasenpusch. De fikk tilbringe mer tid med varaordfører Gunaratnam som tok seg tid til å invitere hele gjengen på sitt kontor for å både lytte til de internasjonale utfordringene, og å fortelle om kampanjen #Hunbørstille og Generasjon Y. De fikk omvisning og samtale på Rådhuset av byrådssekretær Per Anders Torvik Langerød, som også fortalte om hovedstadens helsevesen og inkludering. De ungdomsansvarlige fikk tid til å samtale og erfaringsutveksle, og konkluderte med at de hadde en rekke felles utfordringer og kamper. Det var et godt grunnlag for å videreføre dialog, og et sterkt ønske om å utvide ungdomsdelen ved neste hovedstadskonferanse.

Neste samling for den nordeuropeiske gruppen blir i Berlin i slutten av 2020 og regionskontoret i Viken Oslo kommer til å være representert for å diskutere utfordringer og løsninger som er viktige for oss.