«Fra barnehjem til LO-topp»: Yngve Hågensens liv blir arbeiderteater!

«Fra barnehjem til LO-topp»: Yngve Hågensens liv blir arbeiderteater!

Som flere kjenner til har vi ambisjoner om å gjøre Yngve Hågensens spennende og dramatiske liv til teater gjennom en felles økonomisk dugnad. Responsen har vært god fra noen av fagforeningene og det er vi svært takknemlig for, men vi håper og tror at flere følger etter.

Yngves historie er også arbeiderbevegelsens historie og hans verdier er arbeiderbevegelsens verdier. Derfor bør vi ta vare på hans historie og formidle den til nye generasjoner for at den ikke skal bli glemt.

Det har vi nå tenkt å gjøre gjennom denne dugnaden. Og er det noe vi er gode på, er det nettopp å løfte sammen!

Utarbeidelse av manus og sanger er allerede godt i gang, og før sommeren vil det bli gjennomført en audition for å finne skuespilleren som egner seg best i rollen som Yngve.

Det er tenkt åtte ordinære oppsetninger i Viken og Oslo i løpet av 2021, i tillegg er skolene en viktig arena for framførelser av deler av stykket. På den måten vil «Fra barnehjem til LO-leder» være en flott døråpner mot ungdommen – og med det bidra til økt forståelse for fag- og arbeiderbevegelsens viktige arbeid.

Teaterforestillingen blir en viktig påminnelse til alle om at vi ikke må ta godene for gitt, og vi håper dere vil gi et bidrag. Uansett stort eller lite beløp, vil det være et steg nærmere realisering av prosjektet som har en økonomisk ramme på 1,3 millioner kroner. Vi er ikke i tvil om at det vil være vel investerte penger!

Alle som bidrar vil bl.a. bli promotert i programmet og på prosjektets hjemmeside.

De som står bak prosjektet:
Arbeiderbevegelsens Kulturnettverk i Østfold, LO Viken Oslo, LO Halden og LO Indre Østfold, AOF Østfold, Østfold Arbeiderparti, Fellesforbundets avd 436 Papirarbeidernes forening, Saugbrugs
Produksjonsleder: Hans Petter Thøgersen
Manusforfatter: Jens Olav Simensen

Se søknaden som er sendt fagforeninger og LOs lokalorganisasjoner i Viken Oslo HER

Se flyer om Yngve-Teater HER