Fagbrev på fredag – Sommerpatruljen i dag!

Ida Marie gleder seg til å lede LOs sommerpatrulje, som er tilrettelagt for koronasituasjonen.

Fagbrev på fredag – Sommerpatruljen i dag!

Fredag ettermiddag gikk Ida Marie Olsen ut dørene hos LO Viken Oslo sitt kontor i Sarpsborg som fagarbeider innen kontor- og administrasjonsfaget. – Det har vært en innholdsrik læretid med allsidig og spennende arbeidsoppgaver, sier Ida som nå er klar for å lede LOs sommerpatrulje i Østfold.

Fagprøven ble tildelt noen dager tidligere, og det var naturlig nok en spent lærling som ventet på tilbakemeldingene fra prøvenemda etter at oppgaven var levert. Gleden var desto større da hun kunne ta helgen som fagarbeider et par timer senere.

- Utrolig deilig. Det er dette jeg har jobbet for i to år, jubler 20-åringen med bostedsadresse på Hvaler.

Varierte oppgaver

LO-kontoret har ikke bare det vi vanligvis regner som ordinær kontordrift, men er i tillegg ute på stands, på bedriftsbesøk og andre samfunnsengasjement. Det preger naturlig nok også lærlingens hverdag.

- Ja, jeg har opplevd mye mer enn det jeg trodde på forhånd. Det vært veldig allsidig og spennende arbeid. Og jeg har fått veldig bra oppfølging, understreker Ida Marie.

Et fagbrev i kontor- og administrasjonsfaget gir muligheter for flere ulike stillinger innen blant annet salg, kundeservice, regnskap og administrativt arbeid, både i både privat og offentlig sektor. Med denne utdannelsen kan man også velge å videreutdanne seg innenfor eksempel jus eller markedsføring.

Det er nettopp markedsføring Ida Marie sikter seg inn mot, sier hun. Og målet er klart: To år på BI, og ett år i Japan eller Kina!

- Det tror jeg ville vært en fantastisk opplevelse og gitt meg mange muligheter for jobb.

Åttende på rad

Ida Marie er den åttende lærlingen på rad Tone Karina Ingesen, organisasjonsmedarbeider ved LO-kontoret i Sarpsborg, har tatt fram til fagprøve.

- Og alle har bestått, sier hun fornøyd.

Med kun tre ansatte ved kontoret, legger hun ikke skjul på at det er krevende å følge opp lærlingen. Men først og fremst er det en berikelse, understreker hun.

- Selv om vi har et pensum og ulike moduler de skal gjennom, er det ikke mulig å følge opplæringsplanen slavisk. Dette er som nevnt et kontor med mange ulike oppdrag ute i felten, og alle lærlingene vi har hatt har startet på ulike nivåer og som har krevd ulik oppfølging. Men samtlige har vært lærevillig og har etter kort tid kunnet få stadig mer ansvar.

- Det er viktig å gi lærlingen tillit og få han eller hun til å jobbe selvstendig samtidig som vi alltid er til stede og kan veilede.

Skal lede sommerpatruljen

Selv om fagbrevet er i hus, har Ida Marie fortsatt kontrakt med det lokale LO-kontoret til etter sommeren. Den skal hun bruke til å lede LOs sommerpatrulje i Østfold, hvor de skal snakke med unge arbeidstakere og passe på at de får de rettighetene de har krav på. Årets sommerpatrulje, som er den 35. på rad, er planlagt ekstra nøye på grunn av koronasituasjonen.

- Vi skal fortsatt stille opp for ungdom i sommerjobb men det blir mer digital og telefonisk kontakt i år, samt noe arbeidsplassbesøk, men avstandsregelen skal overholdes og det skal brukes mye antibac for å sikre håndhygienen til patruljedeltagerne, forteller hun.

Patruljene skal ikke oppsøke arbeidsplasser som NAV, sykehus eller institusjoner hvor det jobber helsepersonell. Dessuten er det opprettet en «ringepatrulje», som er oppsøkende virksomhet per telefon.

- LOs sommerpatrulje har også åpnet informasjonskanalene på telefon og chat, og i år blir den ekstra viktig. Det er mange unge som har blitt permitterte på grunn av koronapandemien og mange studenter som har fått beskjed om at sommerjobben de var lovet, ikke blir noe av.

- Vi vil være tilstede for ungdommens møte med arbeidslivet og stille opp for de, påpeker hun.Tone Karina Ingesen, organisasjonsmedarbeider ved LO-kontoret i Sarpsborg, gratulerer Ida Marie Olsen med bestått fagprøve. – Jeg gleder meg stort på hennes vegne, sier hun – og kan fortelle at de allerede har søkt etter en ny lærling med oppstart etter sommeren.

Tekst og foto: Tom Helgesen, Totalmedia