En annerledes 1. mai feiring

En annerledes 1. mai feiring

I år ble det en spesiell 1. mai og markering av arbeidernes dag. Selv om det var uten samlinger, tog og det fysiske fellesskapet som vi er vant til gjennom 130 år, ble det likevel en veldig flott markering av 1. mai.

Mange hadde kastet seg rundt og laget digitale løsninger.  Selv om rammene for årets feiring er historisk forskjellig for alle tidligere markeringer av arbeidernes dag ble det lagt planer for at innholdet skal være det samme som tidligere år.
 LOs lokalorganisasjoner i tidligere Østfold har arrangert sine egne virtuelle digitale demonstrasjons tog, hvor alle hadde mulighet til å vise sin solidaritet. Det var bra med deltakelse i toget, og de som var med gikk under en selvvalgt parole. Den mest populære parolen var, Trygghet for helse og arbeid. Dette var også årets hoved parole.
Det ble holdt taler og de fleste var innom tema arbeidslivet, våre velferdsgoder, korona krisen som vi er omfattet av, regjeringens krisepakker og klimautfordringer. De konkluderte alle med at «Samhold gir styrke»
Det var også minnesmarkering for de falne og kransenedleggelse ved 22. juli minnesmerkene.
Det nye av året var at det ble arrangert «drive in» appell og bilrebus løp i Indre Østfold. Oppslutningen var veldig bra og rebusen er noe som igjen kan videreføres til neste år.

1. mai ble avsluttet med et felles digital arrangement av markering for alle byene i tidligere Østfold. Dette var også et samarbeidet av historisk karakter, fellesarrangementet ble streamet og gjort tilgjengelig på nettsidene til Amedia-konsernets aviser.

Arrangementet ble ledet av Jens Olav Simensen. Hovedgjest og taler var tidligere nestleder i LO, Tor- Arne Solbakken.
Teaterstykket «Hvorfor være organisert?» med skuespillerne Morgan Lillehjem, Sunniva Berg og Aina Beate Gundersen ble fremført. Et teaterstykke som har et viktig budskap og som alle bør ta seg tid til å se.
Det var flere kulturelle innslag som diktlesing av Benedikte Sørli Igletjern, mens  Sunniva Berg og Alexander Hermansen fremførte arbeidersanger.
Dette ble en vellykket avslutning av 1. mai.  Takk til alle som var med å bidro for å markere en fin og verdig annerledes 1.mai-feiring. Det er viktig å nevne at i tillegg til de respektive 1. mai-komiteene står Arbeiderbevegelsens kulturnettverk i Østfold og LO Viken Oslo bak arrangementet.
Gikk du glipp av de lokale arrangement finnes de på LOs lokalorganisasjonenes hjemmeside, samt at strammingen av ettermiddagens arrangement kan du se sending HER

Tidligere LO Leder Yngve Hågense skulle vært med og holdt tale, men måtte gi avkall på dette da Yngve er på opptreningssenter etter en skade i benet og fikk ikke deltatt. Men NRK Østlandssendingen har gjort et intervju av Yngve. Intervjuet kan du se ca 40 sekunder ut i sendingen ved å trykke HER

LO i Drammen og omegn arrangerte også en flott 1. mai. Et innoldsrikt program som inneholdt taler, appeller og kulturelt innslag. 1. mai feireingen ble avlsuttet med en fin konsert av Asle Becks. En minnerik dag som vil bli husket i lang tid.