Den norske boligdrømmen

AdobeStock

Den norske boligdrømmen

Sett av 27. januar kl. 09.00 til boligpolitikk med LO

Er boligmarkedet blitt en ulikhetsmaskin? Hvilke konsekvenser har utviklingen i boligpolitikken skapt? Og hvilke grep og virkemidler kan vi ta i bruk for å snu den uheldige utviklingen?

Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største arbeidstakerorganisasjon, med over 970 000 medlemmer. Vår viktigste oppgave er å skape et trygt og rettferdig arbeidsliv og bidra til et samfunn hvor alle har like muligheter. Sammen med den partipolitisk uavhengige tankesmien Agenda, inviterer vi, ved Linda Reinholdtsen, til nettseminar om boligpolitikk og konsekvensene av denne, 27. januar 2022 kl. 09.00-11.30.

Velkommen til boligseminar
Boligpoesi med kunstnerne Hanna Asefaw og Vjolla Emiri.

Hilsen fra LO-leder Peggy Hessen Følsvik

"Fem på gata"
Komiker Ahmed Mamow har sjekket hva folk mener om dagens boligmarked og boligpolitikk.

Bolig på pensum
NRKs økonomikommentator, Cecilie Langum Becker, hjelper oss å forstå boligmarkedet.

Fakta på bordet om bolig og ulikhet i Norge
Hvilke tall og trender ser vi?

Ekspertpanel: Bolig og samfunn
Hva er de største samfunnsutfordringene ved boligmarkedet? Gro Sandskjær Hanssen, forsker ved OsloMet,Hannah Gitmark, nesteleder i Agenda, Hanne Beth Takvam Borge, rådgiver i Forbrukerrådet.

Pause
Strekk på beina og ta en kaffe.

Fem på gata

Ekspertpanel: Bolig og økonomien
Hvordan henger boligpolitikk og samfunnsøkonomi sammen? Erling Rød Larsen, professor og leder ved Nasjonalt senter for boligmarkedsforskning, Housing Lab Kari Due-Andresen, sjeføkonom i Akershus Eiendom Erling Eide Bø, forsker ved Statistisk Sentralbyrå.

Boligpolitikk i by og bygd
Boligutfordringer opptar folk over hele landet, på ulikt vis. LO tar deg med på en roadtrip fra Oslo i sør til Steigen i nord.

En boligpolitikk for hele landet
Kommentarer og oppsummering . Siri Holmboe Høibo, leder for Innovative byer og lokalsamfunn i DOGA. Kristin Sæther, LO-sekretær og leder for LOs boligpolitiske utvalg

Slutt