Besøk på Rainpower med LO lederen

Nestleder i Verkstedsklubben og LO Leder

Besøk på Rainpower med LO lederen

September startet med et spennende arbeidsplass på Raipowers verksted på Sørumsand. Rainpower produserer og vedlikeholder utstyr og turbiner til vannkraftsindustrien.

Norge er en vannkraftnasjon og vannkraft utgjør 94 prosent av norsk kraftforsyning. Hos Rainpower på Sørumsand har de produsert turbiner i over 100 år. Fortsatt produserer rundt 70 dyktige fagarbeidere og ingeniører utstyr til norske og utenlandske kraftverk.

Når Corna intraff ble bedriften hardt rammet, både med leveringer fra andre land, men også ved at det ble stopp i mange av prosjektene i vannkraftindustrien, både nasjonalt og internasjonalt. Mange av de ansatte har vært permitert, men nå er flesteparten tilbake i arbeid med å levere til vannkraftsindustrien.

Rainpower er imidlertid bekymret for at det midt i det grønne skiftet satses for lite på opprusting av norsk vannkraft. Regjeringen må gjøre det mer lønnsomt å investere i modernisering av norske vannkraftverk. Det bidrar til verdiskaping og holder på viktig kompetanse i vannkraftlandet Norge.

Med oss på besøket var stortingsrepresentanter fra Akershus arbeiderparti og fellesforbundets avdeling 1

Takk til verkstedsklubben og bedriften for et godt tilrettelagt og lærerikt arbeidsplassbesøk.