Årsmøte i AHA

Årsmøte i AHA

Denne uka hadde vi gleden av å delta på årsmøtet til AHA: Arbeiderbevegelsens historielag i Akershus.

På deres egne nettsider står det at «AHA er et historielag som ble stiftet 25. februar 1987. Selv om de har oppnådd en god del i lagets levetid, vil jobben aldri bli ferdig. Nåtid i dag er i morgen historie. Historien om samfunnet er i stadig endring og fornyelse. Det er viktig å få tatt vare på minnene og dokumentere disse.»

Og det gjør AHA på en virkelig flott måte. AHA har et aktivt styre og engasjerte medlemmer, også i «disse tider», og det var imponerende for oss å se hva de faktisk får til, gjør og gjennomfører i løpet av årene, og hva som står på handlingsplanen deres fremover.

AHA deler blant annet ut en egen kulturpris, deltar på Øyerendagen og har en årbok, som nå også er digital. De samarbeider også om Yngve-teateret som vil bli vist i løpet av høsten.

Tusen takk for at vi fikk være med på årsmøtet til AHA og vi gleder oss til å se mer av hvordan den spennende historien vi lever i nå, blir bevart videre, samtidig som vi kan kose oss med og lære av hva som har skjedd tidligere. Dette er virkelig godt og viktig arbeid, som vi virkelig heier på. Vi anbefaler alle å gå inn på AHA sine nettsider og lese mer om deres arbeid, og gjerne også melde seg inn.

Her er et knippe aktiviteter de har hatt før koronasituasjonen traff oss.

imagebg01m.png

Berit Leikhammer,  Bingen lenseminneforening,  foreningen fikk Øyerenprisen 2019. Foto: Halfdan Karlsen.

herøya2.jpg

Herøya   AHA-medlemmer på Herøya,  medlemstur 2019. Foto: Halfdan Karlsen.

menstad 2019.jpg

Menstad,   AHA-medlemmer på Menstad,  medlemstur 2019. Foto: Halfdan Karlsen.

arvid ruus og sverre myrli.jpg

Arvid Ruus og Sverre Myrli –  Kulturprisutdeling på AHA-årsmøtet 2018,  til Arvid Ruus  (Nittedal). Foto: Halfdan Karlsen.