Arbeidsplassbesøk på Øvre Romerike

Arbeidsplassbesøk på Øvre Romerike

31. januar var deler av stortingsbenken til Akershus AP med LO på arbeidsplassbesøk på Øvre romerike. Vi besøkte Quality Airport Hotel Gardermoen og Romerike tekniske verksted på Trandum

Sist oppdatert:

Hotell og reiselivsbransjen er et stor næring i Norge, på og rundt Gardermoen er den svært stor, og mange LO medlemmer har sin arbeidsplass på et av de mange hotellene.

Denne dagen hadde regionkontoret med oss Anniken Hutfeldt, Åsmund Aurkust, Tuva Moflag og Elisabeth Fanhol fra Akershus Arbeiderparti, med oss var også Ole Guttorm Brenden fra Fellesforbundet som også er faglipolitisk representant på fylkestinget i Viken.

Vi startet dagen med å besøke Svein Anders Skolt som er klubbleder og styremededlem i Fellesforbundets avdeling 10. Denne dagen har hotellet noe de kaller Funky Friday som er et tiltak for å skape godt arbeidsmiljø, og det er vaffler fra hotelledelsen til alle ansatte og god stemingn.

Hotellledelsen i kostyme. Tillitsvalg og Anniken Huitfelt i midten.

På hotellet fikk vi en god omvisning og snakket med flere ansatte som har jobbet både kort og lenge på hotellet. Selv om det er store utfordringer i bransjen med lav lønn og vanskelige lønnsoppgjør var interessen for å fagorganisere seg stor, og vi kom selvsagt inn på høstens tariffoppgjør der kamplysten er stor for å få til et godt lønnsoppgjør.

Både hotelledelsen og tillitsvalgte er bekymret for rekruttering av viktige fagfolk. På det store kjøkkenet fantes det fortiden ingen lærlinger, tross aktive tiltak på regionens kokkelinge med samarbeid og utplasering fikk man ikke tak i  læringer. Dette er en bekymring vi deler og ønsker å få fylkeskommunen til å gjøre tiltak for å legge tilrette for en fagutdanning som tar arbeidslivets behov sterkere med i vurderingen når man dimensjonerer fagopplæringen.

Blideste mannen i dag. Verneombud og årets ansatt, mannen som gjerne slår av en prat.

Trandum Tekniske verksete Gardermoen

Her tok et samlet avdelingstyre med klubb og avdelingsleder Arne Heimlund i spissen oss i mot. Det ble mye diskusjon om regjeringen privatiseringsiver og dårlige arbeidslivspolitikk. Det var også en åpen runde om arbeiderpartiet der tillitsvalgte fikk fortalt hva som var viktig for de, samt tips å råd til arbeiderpartiet om hvordan de burde fronte den gode politkken som de har. Den viktigste oppgaven er å få byttet ut dagens regjering og få inn flere politikere som ønsker et godt arbeidsliv for begge parter.

Tradisjonsrik fagforening. Her med LO klistemerke fra 90 årsjubileumet for 30 år siden.

Når leder av forsvars- og utenrikskomiteen Anniken Huitfelt (og leder av Akershus Arbeiderparti) kommer på besøk, ble det også en diskusjon om utstasjonering, forsvarsmateriell og den utenrikspolitiske situasjonen.

Etter møtet spanderte klubben lunsj på noen sultne politikere i kantinen der vi også fikk hilse på ledelsen og fått endel praktisk informasjon om verkstedet.

Når vi kom igang med omvisningen var det imponerende hvor mange deler, gamle deler og hvor krevede det er å vedlikeholde og reparerer forsvarmateriell, enten om det er en liten bil eller en stor stridsvogn. Fagopplæring ble også et tema her. Forsvaret har jobbet godt i mange år med fagopplæring, og Trandum tekniske verksted er en ettertraktet lærlingplass for mange lokale yrkesfagselver. Som bilde øverst viser fant vi også en skoleelev som var på utplassering kyndig fulgt opp av en av de mange fagarbeiderene som jobber her.

Takk til tillstvalgte og politikere som ble med rundt denne dagen.

Har du lyst til å få besøk for å synligøre utfordringer eller rett og slett for å vise frem arbeidsplassen din?

Send en e-post til vikenoslo@lo.no så skal vi få ordnet et besøk til din arbeidsplass.