- Krisen er allerede et faktum

Fredrica og Mattias Bornstedt fra Arvika er svenske statsborgere som pendler på jobb til Norge. Da grensen ble stengt, forsvant hans inntekt til null, som har skapt økonomisk krise for familien. – Nå begynner det virkelig å haste, vi aner ikke hvordan vi skal få betalt regningene neste måned, sier hun .

- Krisen er allerede et faktum

- Min mann runder 40 år om kort tid, og min datter fyller 13 år. Men det finnes ikke penger til å kjøpe gaver. Alt går med til å klare å eksistere!

Det sier en svært fortvilt Fredrica Bornstedt fra Arvika. Både hun og mannen Mattias er grensependlere til Kongsvinger, hvor hun jobber på Austmarka barne- og ungdomsskole og han i industrien for Blowtech GT AS. Sammen har de tre barn.

- Heldigvis slipper jeg inn i Norge i og med at jeg jobber i et samfunnskritisk yrke, men min mann er utestengt. Det vil si at inntekten forsvant over natta da grensen ble stengt. For oss er ikke dette kritisk. Det er allerede en dyp økonomisk krise!

Sparekontoen ble tømt under permisjonstiden

Fredrica forteller at alle oppsparte midler forsvant da Mattias ble permittert som følge av nedstengningen av landet i mars i fjor, og han ble sendt ut i permisjon.

- Han søkte NAV om dagpenger, men på grunn av treg saksgang kom pengene først mot slutten av september.

For å ha noe å leve av i mellomtiden, måtte de tømme sparekontoene.

- Når utbetalingen i tillegg var langt mindre enn det vi hadde trodd, var vi allerede da på hælene økonomisk.

Måtte låne penger til regningene

- De fleste, faste regningene kommer mot slutten av måneden. Denne måneden skal vi klare å betale dem fordi vi har fått litt penger fra familien. Hvordan vi skal komme oss gjennom neste måned, aner jeg ikke. Det er hjerteskjærende å fortelle barna at vi ikke har råd til den maten de har lyst på, eller at det ikke er penger til gaver på bursdagen deres.

Må ha visst konsekvensene

Fredrica er ikke i tvil om at den norske regjeringen må ha visst at stengningen av grensen ville få slike konsekvenser.

- Og om de ikke visste det, er de ikke skikket til å styre landet!

Hun mener det er galskap at pendlerne som jobber i Norge og betaler skatter og avgifter her, plutselig ikke slipper inn i landet og ikke har noen rettigheter til økonomisk støtte.

- Dette handler ikke om smittevernstiltak. Det er vel ingen som tester seg så mye som vi grensependlere, og det gjør jeg med et smil så lenge jeg kan dra på jobb og forsørge familien. Likevel er det vi som blir utestengt. At dette kan skje i 2021 er nesten ikke til å tro.

Hun påpeker også at situasjonen de har havnet i ikke er arbeidstakernes eller arbeidsgivernes feil.

- Dette må den norske regjeringen ene og alene ta ansvar for!

Økonomiske gisler

Hun vet også om svensker som har fått muligheten til å bli i Norge for at arbeidsgiver eller venner har latt dem få bo  hos dem. Hun nøler ikke med å kalle dem økonomiske gisler, på grunn av at de ikke ser noen annen utvei enn å velge å forsørge familien framfor å få bo sammen med dem.

- Dette er en galskap som må opphøre umiddelbart! understreker hun.

Bakgrunn:

* 29. januar stengte regjeringen grensen til Norge for å forhindre import av smitte.

* Stengte grenser hindrer norske arbeidstakere som er bosatt i Sverige i å komme på jobb – dersom de ikke er helsepersonell eller jobber med andre, såkalte samfunnskritiske oppgaver.

* I over to uker har mange levd i en uverdig situasjon uten trygghet for inntekt.

* LO mener grensependlerne som ikke har annen inntekt har havnet i en uverdig og svært krevende situasjon og må få økonomisk kompensasjon frem til grensene åpnes.

Tekst: Tom Helgesen, Totalmedia (foto: privat)