- Kampen kronet med seier

- Kampen kronet med seier

- Heldigvis vant fornuften. Dette har vi jobbet for lenge, jubler Halden-ordfører Anne Kari Holm, Veronica Vang i Fagforbundet Halden og Aremark og stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen da det ble kjent at regjeringen snur og oppretteholder koronatestsenteret på Svinesund.

Halden kommune startet et eget testsenter på Svinesund 25. august, etter bestilling fra Helsedirektoratet. Hensikten har vært å tilby frivillig koronatest til alle bilister som krysser grensen inn til Norge over Svinesund, samt at svenske arbeidspendlere kunne ta den obligatoriske testen hver 7. dag.

- Vi tok nasjonalt ansvar og opprettet teststasjonene i løpet av noen få dager. Samtidig søkte vi etter nye folk til å bemanne senteret, som ble ansatt og gitt opplæring i rekordfart, sier ordføreren. Hun legger ikke skjul på at hun ble svært skuffet da regjeringen varslet nedleggelse fra 15. november.

En gledens dag

Totalt har 21 personer hatt midlertidige engasjementer i forbindelse med driften av senteret på Svinesund, 13 av dem medlemmer i Fagforbundet. Veronica Vang forteller at hun har hatt mange samtaler med dem de siste dagene.

- Det er klart de var svært skuffet da beskjeden om avvikling kom. De har gjort en kjempejobb og fortjente bedre. De står i førstelinjen og risikerer selv å bli eksponert for smitte, og de jobber ute i all slags vær.

Gleden var desto større da kontrabeskjeden kom og Veronica kunne informere om at de likevel ikke mistet jobben.

- Nå håper og tror vi på mer forutsigbarhet, sier hun.

Mange pendlere

Stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen tok kjapt til orde for å beholde senteret da nedleggingsvarselet kom, og er glad regjeringen nå har tatt til fornuft.

- Antall smittede vil variere over tid, og det er bedre å ha testsentrene for lenge enn å fjerne dem for tidlig. Det viser hvor viktig det er å ikke lene seg tilbake selv om smitten går ned. Denne situasjonen må vi belage oss på å leve med lenge, og dette testsenteret er et viktig tiltak for å fange opp de som er smittet. Med de nye tiltakene om testing, blir det heller behov for å bemanne opp teststasjonene ved grenseovergangene.

Hun trekker også fram testsenterets betydning for næringslivet i Østfold, som er avhengig av pendlere fra Sverige og andre land.

- Om senteret hadde vært lagt ned, måtte pendlerne ha tatt testen i den kommunen der den enkelte jobber. Det ville da blitt arbeidsgivers ansvar å ivareta dette og ville ført til masse unødvendig tidsbruk. Dessuten ville det ha tatt av kapasiteten til de kommunale testsentrene.

Elise, Anne Kari og Veronica i samtale med Kim Trøbråten, som inntil i dag tidlig trodde han snart måtte stille seg arbeidsledighetskø. – Også mange av de som har blitt testet, har også jublet i dag, sier han.

- Trodde jeg ble arbeidsledig

Kim Trøbråten er en av ansatte ved teststasjonen på Svinesund, og fryktet en stund at han ville bli arbeidsledig fra 15. november.

- Jeg er ansatt ved et treningssenter i Halden, men gikk lenge permittert. Derfor passet det ypperlig da kommunen søkte etter folk til testsenteret, hvor jeg har trivdes svært godt. De dagene jeg ikke har vært på jobb her i høst, har jeg kunnet bistå ved treningssenteret. Men da regjeringen meldte at treningssentrene igjen sto i fare for å bli stengt i tillegg til at testsenteret skulle legges ned, var jeg redd jeg måtte melde meg arbeidsledig.

- Nå er jeg bare glad! sier han – kun et par timer etter at gladmeldingen kom.

- Og også mange av de vi har testet i dag har jublet over beslutningen, legger han til.

PS: Det hører med til historien at de ansatte ved teststasjonen ikke har signert arbeidskontrakt med kommunen. Et forhold ordføreren vil ta med seg tilbake og sørge for at det blir gjort noe med.