Vellykket regionkonferanse

Vellykket regionkonferanse

Torsdag 15. og fredag 16. oktober ble høstens regionkonferanse gjennomført på Scandic Havna Tjøme i Færder kommune. Forbund og lokalorganisasjoner hadde sendt inn 241 kongressforslag på forhånd, og et titalls forslag ble levert inn i løpet av konferansen. LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik holdt en meget god innledning til den faglig politiske situasjonen.

I tråd med regionrådets vedtak, ble regionkonferansen gjennomført fysisk, med noen delegater og gjester med på teams. Invitasjonen til konferansen var begrenset til delegater og en fra hvert av de politiske partiene vi samarbeider med.

Vi åpnet konferansen med å markere vekterstreiken, og konferansen vedtok enstemmig en uttalelse i solidaritet med streikende kamerater.

Bilde av vektere tatt av Truls Vasvik

Peggy holdt en strålende innledning om den faglig politiske situasjonen, om hvordan Norge har taklet pandemien, om LOs medlemsdebatt om ulikhet, om valgkampen fram mot stortingsvalget i 2021 og om Kongressen i mai 2021.

Sverre Myrli som er stortingsrepresentant for AP og fraksjonsleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, redegjorde for ny NTPprosess. Både Peggy og Sverre fikk hvert sitt Rosa Sløyfe krus og en lystenner i gave.

Resten av konferansen gikk med til å behandle alle forslagene. Alle på regionkontoret har vært engasjert i arbeidet, og deltok i redegjørelsen før debatten. Redaksjonskomiteen holdt på til langt på natt, noe som resulterte i et godt arbeide og en god votering.

Torsdag kveld fikk vi en minikonsert av Simon Thorbjørnsen, André Bongard og Even Kaalstad - en nydelig halvtimes avkobling med litt opera og musikalsvisker fremført av en sanger Norge garantert vil høre mye til i fremtiden.

Konferansen ble avsluttet med koronaversjonen av "Ta hverandre i handa og hold".