Vårt lokalsamfunn

Vårt lokalsamfunn

I forrige uke startet Ungt Entreprenørskap (UE) sin årlige runde om vårt lokalsamfunn på barnetrinnet rundt om i landet. LO er med som forelesere på 5. og 6. trinnet i grunnskolen

Mandag 26. oktober møtte jeg en spent gjeng fra 6. trinn på Brevik oppvekstsenter som jeg sammen med Sissel Eilefskjønn fra skatteetaten skulle undervise en hel skoledag. Etter en hel dag med 25 elever får man stor respekt for lærerene som holder ut året rundt. Men når det er sagt blir man imponert over mange av elevene hvor mye de kan om lokalsamfunnet og hvor opptatt de er av det.

Opplegget fra UE er delt inn i fire deler hvor man starter med hva er et lokalsamfunn og hva består det av. I andre økten skal hver elev først finne ut av hva de vil gjøre med det tomme lokalet som står til leie på tegningen. Til slutt må de stemme over hvilken ide som kommer flest til gode og fra å være mange ideer ender de opp med et forslag etter en skriftelig avstemming. Da lærer de at det er flertallet som bestemmer og at ikke alle kan få sitt forslag igjennom.

I den tredje økta lærer de om myndighet og skatt. Her får hver elev utdelt et kort med et yrke på hvor de enten er ansatt i privat eller i offentlig sektor. Så får de vite at det er bare de i privat sektor som får kr 3000 i lønn. Når de har fått lønn er det innkreving av skatt på kr 1000 for at de i offentlig sektor skal få lønn. Til slutt må de i offentlig sektor også betale skatt for at de skal få råd til skoler og veier.

I den siste økta skal elevene i grupper bygge hvert sitt lokalsamfunn hvor de får tildelt 100 byggepoeng hver. Da må de sette opp budsjett og begrunne hvordan de vil disponere de poengene de har til rådighet. Tilslutt må hver gruppe presentere dette for resten av klassen.

Alle elvene får hvert sitt hefte som de jobber med hele dagen og som de kan ta med seg hjem og vise til foreldrene. Som et bevis på hva de har vært igjennom får hver elev en attest fra veilederene på at de har lært om sitt lokalsamfunn.

Harald Olsen LO Vestfold og Telemark