Tanker fra Fagforbundets hovedtillitsvalgte i fylkeskommunen

Det stormer rundt fylkeskommunen

Både i regionale og nasjonale medier blåser det rundt organisering av fylkeskommunen i Vestfold og Telemark. Hovedtillitsvalgt og leder i Fagforbundet på fylket Olaug Skau står midt i stormen. På vegne av sine medlemmer reagerer hun på bildet som skapes. Den vanlige ansatte i fylkeskommunens administrasjon kjenner seg ikke igjen i medias framstilling av en overdimensjonert fylkeskommune. Samtidig anerkjenner Olaug at vi står i økonomiske utfordringer som hele organisasjonene må være med på å løse, også administrasjonen.

Det har både vært organisatoriske endringer og tilføring av store oppgaver som det ikke fulgte ansatte med. Derfor måtte det nyansettelser til. Feks fikk fylkeskommunen ansvar for fylkesveien uten at de ansatte automatisk ble overført fra staten. Mange av ansatte i Statens Vegvesen takket nei til å bli med over til fylkeskommunen.

Fagforbundet har ikke noe ønske om å sette grupper av ansatte i fylkeskommunen opp mot hverandre. Alle gjør en viktig jobb, enten de jobber på fylkeshusene eller ute i virksomhetene. Derfor er det så viktig at medias spekulasjoner nå følges opp med klara fakta.