Nye reiseråd fra UD

Foto: Maskot/NTB scanpix

Nye reiseråd fra UD

Utenriksdepartementet vil fortsatt ikke at vi skal reise utenlands og forlenger reiserådene frem til 20. august. Det betyr at du IKKE er dekket av reiseforsikringen hvis du likevel drar på ferie utenfor Norge. Gjennom sommeren vil myndighetene vurdere å åpne opp for reiser til Norden og andre europeiske land. Vi anbefaler derfor at du venter med å kansellere ferien dit. Sjekk reiseforsikringen din. SpareBank1 gir deg tips om hvordan du skal forholde deg.

Lurer du på mer rundt reiseforsikringen din og sommerferien, sjekk her.

SpareBank 1s forsikring dekker avbestilling

SpareBank 1s forsikring dekker avbestilling av reiser til alle land (unntatt Norge) der reisen skulle skjedd fram til 20. august 2020.
Reisen må fortsatt være bestilt før 12. mars. Utenriksdepartementet (UD) kan forandre på reiserådene for de nordiske landene innen 15. juni, og innen den 20. juli for enkelte europeiske land i nærheten av Norge. Våre avbestillingsfrister vil i så fall også forandre seg for disse landene.

Ikke bestill tur til utlandet nå
Selv om det snart kan blir mulig å reise til enkelte land igjen, gjelder fortsatt Utenriksdepartementets (UD) reiseråd. Vi anbefaler derfor sterkt at du ikke drar til utlandet så lenge reiserådene gjelder, ikke minst fordi reiseforsikringen blir ugyldig hvis du likevel velger å dra.

Er du usikker på om du bør bestille feriereiser i Norge? Se vår anbefaling under «Sommerferie eller ferie fram i tid» litt lenger ned på siden.
Er du bekymret for at flyselskapet, hotellet eller liknende skal gå konkurs? Du finner mer informasjon under «Sommerferie eller ferie fram i tid» litt lenger ned på siden.
MERK! Reisen din må være bestilt før 12. mars for at du skal kunne søke oss om erstatning. Det finnes akkurat nå ikke noen frist for når du må avbestille reisen.

Ole-Henrik Olsen

Organisasjonsmedarbeider