Notodden blues går digitalt

Notodden Bluesfestival

Notodden Bluesfestival går digitalt

Dette har lenge vært en drøm for meg sier leder av Notodden Bluesfestival Jostein Forsberg. Notodden Blues Festival gjør noe ingen andre har gjort før: en musikalsk reise ned Telemarksvassdraget. Notodden Blues Festival tenker nytt. Årets utgave av festivalens konsertserie «Somliga går med trasiga skor» blir digital og streames direkte søndag 2. august kl 18.00. Konserten lages som en musikalsk reise ned Telemarksvassdraget fra fjellet til havet der dybden og bredden i den lokale kulturen presenteres. Konserten er også en innsamling på Vipps til Norsk Folkehjelp sitt bistandsarbeid for korona-rammede i vanskeligstilte land.

Dette blir en forestilling med både live-opptredener i Notodden Teater og forhåndsinnspilt materiale på lokasjoner langs elva, og det hele skal streames direkte på internett. Slik blir denne populære konsertserien for første gang tilgjengelig for hele landet.

Med støtte fra LO og 55 fagforeninger og forbund lanserer Notodden Blues Festival et helt spesielt prosjekt som festivalen har utarbeidet mens Norge har vært i «lockdown». «Vi realiserer nå en drøm som vi har hatt og presenterer noe som ingen andre har gjort før: vise fram musikken og kulturen fra hele Telemarksvassdraget i en forestilling. Med oss har vi mange av Telemarks mest markante musikere og dansere. Dette er utrolig morsom,» sier festivalsjef Jostein Forsberg.

Både Notodden Blues Band og Knut Buen/Sigmund Groven lanserer helt nytt materiale til konserten. NBB står med beina planta i arbeiderkulturen med ny single «Anlegg 5», og Buen/Groven med første låt fra kommende album «The Sound of Telemark» I tillegg skal Aasmund Nordstoga framføre sangen Drivdalen med egen tekst og broren Odd Nordstoga filmet på hjemme på Plassen i Vinje. «Mer aktuelt og djupt lokalt forankra kan ikke dette bli,» sier Forsberg.

Sangen langs elva
Vi skal skildre elva sin sang i en oppsetning der vi blander direkte kunstopplevelser med ferdiginnspilt materiale filmet i sentrale objekter i verdensarven i Telemark. Vi følger identiteten, sangen og kulturen i de ulike samfunnene langs elva helt fra fjellet ved Møsvatn, gjennom Tinn, Gransherad, Notodden, Sauherad og Grenland for så å ende helt ute i Langesund.

«Dette er en forestilling som vi har snakket mye om og ønsket å gjøre i flere år. Nå når pandemien satte en stopper for festivaler i 2020 slik vi kjenner dem, bød anledningen seg til å se nøyere på dette. Nå har vi klart å realisere den omfattende ideen takket være økonomisk støtte fra LO og norsk fagbevegelse. Dette blir årets utgave av den tradisjonrike «Somliga»-konserten vår,» sier festivalsjef Jostein Forsberg. Planleggingen har tatt tid, men nå har vi en forestilling med kjente artister - gammel som ung - som er markante og typiske i sine samfunn.

Hele reisen begynner med Aasmund Nordstoga som filmes hjemme på gården Plassen i Vinje. Knut Buen og Sigmund Groven slipper første låt fra sin kommende plate i forbindelse med denne forestillingen. De filmes i historiske omgivelser i Rjukan Notodden Verdensarv-objekt på Vemork. Linnea Dale fra Tinn er filmet omgitt av fantastisk Telemarknatur ombord i Verdensarvobjekt Storegut på Tinnsjøen.

Elva slynger seg gjennom Gransherad der folkedansen står sterkt. Danser og Landskappleikmester Vilde Westeng representerer denne kulturen sammen med hardingfelespiller Tone Anne Tveiten.

Der elva stuper ut fossen ned mot Notodden, er det bluesen som står sterkt. Notodden vil bli representert med bl.a. Kåre Virud, Notodden Blues Band, Rita Engedalen og Damer i Blues. Videre ut på bygda forbi Notodden råder rootsmusikken. De blir representert med Ni Liv som kaller musikken sin for Telemarcana. I Skien dukker Norwegian Soul Band opp, og det hele rundes av i Langesund med Vidar Busk. Både Notodden Blues Band og Knut Buen/Sigmund Groven lanserer nye låter i forbindelse med denne forestillingen.

Forestillingen skal streames til hele Norge. Vi skal på vår måte heise fram for hele landet hvilken fantastisk kultur og identitet som fremdeles preger samfunnene langs vassdraget vårt – et vassdrag som i sin tid var selve episenteret for den moderne industrireisinga og viktig forutsetning for utviklinga av velferdsstaten Norge. Her er det arbeiderhistorie og krigshistorie i fleng.

Innsamling til Norsk Folkehjelp
Årets «Somliga går med trasiga skor»-konsert streames direkte på digitale plattformer søndag 2. august kl 18.00. Konserten er også en innsamling på Vipps til Norsk Folkehjelp sitt bistandsarbeid for korona-rammede i vanskeligstilte land.