Medbyggerene til Telemark

Håndverkerkene støtter seriøst arbeidsliv

Medbyggerene til Telemark

Vil gjøre det vanskeligere for kriminelle og useriøse å etablere seg i næringslivet. Prosjektet Medbyggerene som tidligere ble startet i Vestfold for 6 år siden er nå også etablert i Telemarks delen av det nye fylket Vestfold og Telemark. En 20-25 håndverkere møtte opp på rådhusplassen i Porsgrunn for å vise at de støtter opp om et seriøst arbeidsliv.

Arbeidslivkriminalitet og svart arbeid er et stort problem.

Torsdag ettermiddag samlet det seg en haug med kjøretøy på rådhusplassen i Porsgrunn. De var der for å markere starten på et nytt prosjekt, koordinert av Fylkesmannen i Vestfold og Telemark.

Medbyggerne, som det kalles, er et samarbeid mellom private bedrifter i bygg- og anleggsbransjen, entreprenører, håndverkere, politiet, Skatteetaten, Arbeidstilsynet og partene i arbeidslivet LO og NHO.

Det har vært testet ut i Vestfold før, og skal ha vært en suksess. En av de lokale som er engasjert i å få det i gang i Telemark er Per Ove Sivertsen, daglig leder i Strøm og Sivertsen AS.

– Målet er å få folk til å betale hvitt. Det er jo det som skal finansiere sykehusene våre, sier Sivertsen til de som møtte opp

Synlighet

At en bedrift deltar i prosjektet, betyr blant annet at de bruker de synlige Medbyggerbevisene, og skal bidra til å skape oppmerksomhet om hvitt arbeid.

– Det som har blitt gjort i Vestfold har hatt en god effekt. Bransjen selv tar et ansvar for at det blir vanskeligere for kriminelle å etablere seg, sa Helle Hartz Haugen i Skatteetaten.

Krevende

Politiet er også en sentral aktør i det nye prosjektet.

– Alle pengene i svart arbeid går ikke innom statskassen, det er det som er krevende. Det som er omfattende er at økonomisk og organisert kriminalitet går i hverandre. Flere kjøper seg opp i eiendom, kan underby på prosjekter, og kjøper seg opp det de kan av legitimitet, sa Anne Strand, som jobber som næringslivs-koordinator for politiet Sør-Øst.

Hun håper det nye prosjektet kan bidra til å bekjempe arbeidslivskriminalitet.

– Dette prosjektet er unikt i norsk sammenheng, hvor næringslivet bidrar såpass. Det er selskapene som kan informere oss og gi oss kunnskap om hva som foregår, og det er helt avgjørende for politiet, sier Strand.

Bjørn Tore Hansen i Arbeidstilsynet vedgår at svart arbeid og useriøse bedrifter er et problem.

– Det er klart, vi er mye ute og møter useriøse aktører. Det er utbredt, og da er det viktig at forbrukerne bruker hvitt arbeid.