Medbyggeren på Re

Medbyggeren på Re

Det var mange stolte elever fra byggklassen på Re videregående skole som mottok kr 20 000 fra fylkeskommunen som et bevis på jobben de har gjort for å skape gode holdninger for å jobbe hvitt. I hele høst har de gjennom et praktisk byggeprosjekt og teoriundervisning fått erfare hvordan arbeidslivet vil fungere når de er ferdige som fagarbeidere.

Ivar Sætre fra LO, Kristina Rabe fra Fylkeskommunen og leder av Næringsutvalget i fylket Truls Vasvik

Prosjektet Medbyggerne i videregående opplæring retter seg mot elever som går på bygg- og anleggsfag (BA), for å skape gode holdninger for hvitt arbeid og for gode HMS rutiner. Re videregående skole har deltatt i et pilotprosjekt hvor alle byggfagklassene har deltatt i et undervisningsopplegg hvor arbeidstilsynet, skatteetaten, politiet, LO og NHO har bidratt.

En av klassene har deltatt i et byggeprosjekt hvor elevene har søkt sine egne jobber (norskfaget), regnet på anbud og skatt (matematikk) og hatt ansvar for hele byggeprosjektet. Skatteetaten, politiet, arbeidstilsynet og LO har kommet på uanmeldt besøk, og bøtelagt elevene ved manglende bruk av verneutstyr og brudd på HMS reglene.

Det har vært et veldig spennende prosjekt som har engasjert elevene og alle de som har bidratt. Den 12. februar ble dette markert på skolen med besøk av de ulike representantene som har deltatt i prosjektet samt leder av Hovedutvalg for Næring i Vestfold og Telemark fylkeskommune Truls Vasvik. Truls kunne sammen med seksjonsleder for fag – og yrkesopplæring Kristina Rabe dele ut 20 000 kr til elevene som har deltatt i prosjektet. Håper er at dette skal videreføres neste skoleår og også da i Telemarksdelen av det nye fylket.

Harald Olsen

regionnestleder