lønn

Hvor mye kan du tjene i sommerjobben?

Når du har sommerjobb har lønna mye å si. Mange sparer opp lommepenger til hele det neste året i løpet av sommermånedene. Men hvor mye lønn skal du ha, og har vi egentlig minstelønn i Norge?

I sommer vil mange unge ha sitt første møte med arbeidslivet. Tross koronasituasjonen er det mange bedrifter som trenger ekstrahjelper og vikarer i sommermånedene.
Vi på regionkontoret i Vestfold og Telemark vil derfor dele noen nyttige tips og triks om rettigheter og plikter i arbeidslivet den kommende tida.
I dag vil vi fokusere på lønn.

Minstelønn

Mange land har en lovfestet minstlønn, det har vi ikke i Norge. Eneste måten du kan påvirke lønna di er gjennom medlemskap i en fagforening. Fagforeningene forhandler lønn hvert eneste år, og jo flere medlemmer - jo bedre resultat.
Mange bedrifter er omfattet av en tariffavtale som regulerer blant annet lønn. Du kan finne tariffavtalen din på hjemmesida til fagforeninga di.
Selv om vi ikke har generell minstlønn, har vi noe som ligner minstelønn i noen bransjer. Det kan du lese mer om her.

Lønnsslipp

Arbeidsgiveren din har plikt til å gi deg en lønnsslipp hver gang du får utbetalt lønn. Lønnsslippen skal vise hva du har tjent og hvor mye av lønna som er trukket fra i skatt. Den er også et bevis på at du har jobbet. Du er selv ansvarlig for å betale skatt – ta derfor vare på lønnsslippen din som bevis på at du er blitt trukket.

Har du ikke fått lønnsslipp fra arbeidsgiveren din? Meld fra til skatteetaten med en gang, det kan spare deg for problemer senere.

Helligdager og offentlige høytidsdager

Hvis bedriften du jobber i har tariffavtale, er du sikret tillegg for alle «røde» fridager. Disse dagene er 1. nyttårsdag, skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, 1. mai, Kristi himmelfartsdag, 17. mai, 2. pinsedag, 1. og 2. juledag.

Uten tariffavtale har du bare krav på tillegg for 1. og 17. mai.

Overtid

Du skal alltid skal ha betalt for overtid, og overtidstillegget skal være minst 40 prosent i tillegg til lønna. Overtidstillegget slår inn når du jobber lenger enn 9 timer om dagen og 40 timer i uken. Hvis du er organisert i LO og jobber i en bedrift som har tariffavtale, har du krav på bedre overtidsbetalt enn det loven sier. Dette utgjør vanligvis 50-100 prosent mer enn vanlig timelønn, og gjelder også natt- og helgearbeid.

Trekk i lønn

Arbeidsgiveren din har ikke lov til å foreta trekk i lønn eller feriepenger utenom skatt, hvis ikke dere har inngått en direkte avtale om dette. En avtale kan for eksempel være at du som ansatt i en resturant får mat, hvor prisen trekkes fra lønna.

Lykke til med sommerjobb, og husk at det alltid lønner seg å være organisert!

Les gjerne mer om plikter og rettigheter i arbeidlivet her.

Hvis du har andre spørsmål om arbeidslivet, eller ønsker å melde deg på sommerpatruljen, ta kontakt med din ungdomssekretær:

Skienkontoret:
Martine Øverland