Kriser krever sosialdemokratiske løsninger

Kriser krever sosialdemokratiske løsninger

Noen tror at det er flaks at det går så bra med Norge. Og noen av dem sitter til og med i Regjering og på Storting. De tar så feil!

Siv Jensen sa ved budsjettpresentasjonen at vi er spesielt heldige som får inn penger fra olje-og gassektoren i Norge.

Dette har ingen ting med flaks å gjøre, men handler om bevisst politikk som sørger for at naturressursene våre beriker fellesskapet og ikke privatpersoner. Hvis Fremskrittspartiet hadde fått bestemme politikken i Norge hadde oljepengene i dag vært på private hender.

Da Norge måtte stenge ned 12. mars var Erna Solbergs første tanke at vi må senke formuesskatten. Heldigvis har vi et flertall på Stortinget som tvang frem fellesskapsløsninger i motsetning til Regjeringens markedsløsninger.

Markedet er ikke i stand til å løse koronakrisen!

Våre styrker da krisen inntraff lå i en sterk velferdsstat med offentlig helsetilbud og inntektssikring ved sykdom og ledighet, i et organisert arbeidsliv som kunne bli enige om nødvendige krisepakker, og høy tillit som gjorde at folk fulgte myndighetenes råd. Dette er har vi takket være sosialdemokratisk politikk gjennom mange tiår, politikk som ofte har blitt vedtatt mot høyresidens stemmer.

Velferdsstaten, et organisert arbeidsliv og høy tillit tar lang tid å bygge opp, men tar kort tid å rive ned.

Både gode og dårlige tider krever sosialdemokratisk politikk!

Johnny Skogsrød, leder LO Grenland

Irene Bordier Haukedal, regionleder LO Vestfold og Telemark