hvilke jobber

Hvilke sommerjobber kan du ta?

Vi har mange regler og avtaler som handler om hvor gammel du må være for å gjøre ulike oppgaver. Før du søker deltidsjobb eller sommerjobb kan det være greit å sette seg inn i regleverket.

I sommer vil mange unge ha sitt første møte med arbeidslivet. Tross koronasituasjonen er det mange bedrifter som trenger ekstrahjelper og vikarer i sommermånedene.
Vi på regionkontoret i Vestfold og Telemark vil derfor dele noen nyttige tips og triks om rettigheter og plikter i arbeidslivet den kommende tida.
Mange unge lurer på hvilke jobber de kan ta. Vi har prøvd å lage en oversikt over regelverket og aldersgrensene for hvilke jobber du kan utføre.

13 år
Når du har fylt 13, kan du ta enkle arbeidsoppgaver, for eksempel lett kontorarbeid, budtjenester eller lett rydde- og pakkehjelp. Du kan jobbe opp til sju timer i døgnet mellom 06.00 og 20.00, og totalt 35 timer i uker uten undervisning. De dagene og ukene du går på skole, skal arbeidstiden din ikke overstige to timer i døgnet og tolv timer i uken.

15 år
Er du over 15 år, kan du ta jobber som ikke er til skade for helse, utvikling eller skolegang. Dette kan for eksempel være butikk- og kontorarbeid.

18 år
Nå har du lov til å selge tobakk, øl og vin og kan ta hvilken jobb som helst.

20 år
Du må ha fylt 20 år for å ha lov til å selge eller servere brennevin. Kontakt Arbeidstilsynet om du er i tvil om du har lov til å jobbe.

Lykke til med sommerjobb, og husk at det alltid lønner seg å være organisert!

Les gjerne saken vår om skriftlig arbeidskontrakt.

Hvis du har andre spørsmål om arbeidslivet, eller ønsker å melde deg på sommerpatruljen, ta kontakt med din ungdomssekretær:

Skienkontoret:
Martine Øverland