Hva dekker reiseforsikringen?

Hva dekker reiseforsikringen?

Har du LO-favør reiseforsikring hos SpareBank1? Det er noen lempninger på hva Reiseforsikringen dekker for reiser til utlandet, men det er fortsatt viktige unntak og det store spørsmålet er: Gjelder Reiseforsikringen dersom jeg reiser til utlandet nå?

Ikke bestill tur til utlandet nå
Selv om det nå blir mulig å reise til enkelte land igjen, gjelder fortsatt UDs reiseråd for de aller fleste europeiske land. Vi skjønner godt at mange ønsker å dra på ferie til utlandet etter en lang og vanskelig vår, men vi anbefaler likevel sterkt at du ferierer i Norge. Korona-pandemien pågår fortsatt, og helsevesen, flyreiser og så videre er fortsatt sterkt påvirket av pandemien i svært mange europeiske land. Det kan derfor bli vanskelig å få hjelp hvis du blir syk, eller hvis du plutselig må hjem.

Gjelder reiseforsikringen hvis jeg drar til utlandet nå?
Ikke alle kundene våre har lik reiseforsikring når det gjelder reiser til land som UD fraråder reise til. I sommer gir vi likevel alle kunder samme dekning på dette punktet fram til 20. august. Det korte svaret er derfor ja (se også eget punkt nordiske land og områder under), men med noen viktige unntak:

Reiseforsikringen dekker fortsatt vanlige hendelser, som tyveri, sykdom som ikke er knyttet til korona, uhell og så videre.
Hvis det skjer noe på reise i utlandet som kan knyttes til koronasituasjonen, gjelder ikke reiseforsikringen.
Du kan ikke overnatte i Sverige hvis du kjører bil på vei til/fra Finland eller Danmark.
Hvis du har bestilt reise (fly, hotell osv.) etter 12. mars 2020 til et land som UD fraråder reise til, får du ikke dekket avbestilling.

Du kan lese mer på hjemmesiden til SpareBank1.

Ole-Henrik Olsen

Organisasjonsmedarbeider