Husk arbeidskontrakt i sommer!

Husk arbeidskontrakt i sommer!

Du har krav på en skriftlig arbeidskontrakt uansett hvor du jobber, hva du gjør og hvor lenge du jobber der.

I sommer vil mange unge ha sitt første møte med arbeidslivet. Tross koronasituasjonen er det mange bedrifter som trenger ekstrahjelper og vikarer i sommermånedene.
Vi på regionkontoret i Vestfold og Telemark vil derfor dele noen nyttige tips og triks om rettigheter og plikter i arbeidslivet den kommende tida.
I dag begynner vi med det aller viktigste, nemlig at du skal ha arbeidskontrakt.

Kontrakten skal inneholde hvem som er arbeidsgiveren din, hvor mye du skal jobbe, hvilken lønn du får og hva slags arbeid du skal utføre. En muntlig avtale er også forpliktende, men den skriftlige arbeidskontrakten beskytter både deg og arbeidsgiver mot misforståelser om hva dere ble enige om og hvilke rettigheter og plikter du har. Kontrakten skal signeres av begge parter.

Vi i LO har laget en mal du kan laste ned og bruke som arbeidskontrakt:
- Skriftlig arbeidskontrakt (pdf)

Lykke til med sommerjobb, og husk at det alltid lønner seg å være organisert!

Hvis du har andre spørsmål om arbeidslivet, eller ønsker å melde deg på sommerpatruljen, ta kontakt med din ungdomssekretær:

Skienkontoret:
Martine Øverland