Hanes feriekoloni

Mann og gutt som løper ut i vannet for å bade
Sommerferie

Hanes feriekoloni

De siste ukene har det i media vært mye fokus på Hanes feriekoloni. Saken gjelder at styret i Hanes feriekoloni vil avvikle driften, men har de myndighet til det? AØF, fagforeninger og LO Grenland vedtok 6. oktober følgende uttalelse: «Vi anser ethvert vedtak i det nåværende styret, som omhandler endringer i eierstruktur eller vedtekter som ulovlige.»

Representanter fra AØF, Fagforbundet Skien og Skien Arbeiderparti inviterte i dag til et åpent møte vedr Hanes feriekoloni. Bakgrunnen for møtet var anmeldelsen av styret i Hanes feriekoloni som AØF leverte Sør-Øst Politidistrikt i forrige uke. Hensikten var å samle representanter fra dem som har vært rettmessige eiere av feriekolonien siden opprettelsen i 1937, for å gå samlet videre etter at nåværende styre på uriktig vis har tilegnet seg eiendommen uten å innkalle til formelle møter.

Flere av representantene som var tilstede har lang historikk på driften av stedet. Det er også blitt leitet tilbake til de opprinnelige vedtektene for feriekolonien. Der kan man lese at endringer skal kun skje med 2/3 flertall i en generalforsamling. Denne har opprinnelig bestått av representanter som er blitt valgt av og for fagforeningene og Skien AP. Dette mener møtet bekrefter at vedtektene brutt og man kan dermed ikke anse vedtaket som ble gjort av styret i forrige uke, for gyldige.

I møtet ble det nedsatt en arbeidsgruppe som skal jobbe videre med saken. Denne består av følgende representanter:

Johnny Skogsrød – leder i LO Grenland

Elisabeth Timland – leder i Fagforbundet Skien-Siljan

Frank Roy Larsen – økonomiansvarlig Skien AP

Ole-Henrik Olsen – organisasjonsmedarbeider LO Vestfold og Telemark

Hans Petter Heimholt – tidligere leder i Hanes Feriekoloni

Oddvar Gran – Fylkesleder i FO Vestfold og Telemark

Arne Rugstad – Hanes venn og sønn av leder gjennom 30 år, Jan Rugstad

Arbeidsgruppen vil følge opp saken og søke juridisk bistand for å få eierforholdene på plass. Anmeldelsen av styret vil bli opprettholdt. Arbeidsgruppen vil arbeide med utgangspunkt i de tidligere formelt og demokratisk vedtatte vedtektene for feriekolonien.

For ytterligere spørsmål kan alle i arbeidsgruppen kontaktes. Det kan også Marianne Nilsen Skjønstad, leder av AØF og leder i Skien AP, Trine Almenning.

Vi kan være behjelpelige med kontaktinformasjon på de øvrige dersom det er aktuelt.

TA-sak

Ole-Henrik Olsen