Gave til Sykehusklovnene og Mental Helse

Bilde tatt av Bjørg Hexberg

Gave til Sykehusklovnene og Mental Helse

Årets julehilsen fra LO Vestfold og Telemark til samarbeidspartnere og gode venner er at vi gir kr 5000 til hver til Sykehusklovnene og Mental Helse. Dette er organisasjoner som gjør en formidabel jobb for oss alle, og en støtte til dem er den beste måten vi kan ønske hverandre god jul på.

Sykehusklovnene er aktive på begge våre sykehus. Både i Tønsberg og i Skien er de til stede med følgende klovner: Bolla Bensin, Piffi Gundersen, Konrad Rekord, Cirka, Å Erna, Triuf Rettfram, Fjups Ups, Pluto med flere.

Sykehusklovnene treffer barn og unge på sykehuset. Pårørende forteller hvordan disse møtene bidrar til større livsglede og mestring av en vanskelig sykehushverdag. Foreldre beskriver også hvordan sterkere selvfølelse hjelper barna deres å hente frem friske krefter.

Det ikke så mange vet, men som helsepersonell kan fortelle om, er at sykehusklovnene bidrar til at medisinske behandlinger løses både bedre og raskere. Klovnenes tilstedeværelse reduserer også behovet for beroligende midler og uønsket bruk av tvang. Forskning viser også at latter og glede reduserer smerte, styrker immunforsvaret og gir mindre stress.

Mental Helses hjelpetelefon har aldri hatt så høy aktivitet som i det krevende året 2020.

Gjennom politisk påvirkningsarbeid, folkeopplysning og formidling av brukererfaring, jobber organisasjonen for økt åpenhet, bedre forebygging og behandling av psykiske helseproblemer.

Hjelpetelefonen 116 123 er en lavterskel telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med.

Arbeidslivstelefonen 225 66 700 er en landsdekkende telefontjeneste som gir råd og veiledning til personer som har spørsmål om, eller vansker med noe på arbeid.

2. desember gjennomførte Mental Helse en vervekampanje og fikk 229 nye medlemmer på en dag!

Vi håper våre samarbeidspartnere setter pris på at vi sender julehilsen på denne måten.

God jul alle sammen!