Dimensjonering i den nye regionen

Fra Wikipedia

Dimensjonering i den nye regionen

Dimensjoneringsarbeid er en vanskelig men viktig jobb som LO er involvert i sammen med fylkespolitikere, lokalpolitikere, arbeidsgiverorganisasjoner og tillitsvalgte. Den siste tiden har det "stormet" rundt Restaurant og Matfag linjen ved Sandefjord Videregående og LO har sammen med NHO og Sandefjord Arbeiderparti tatt et tydelig standpunkt på hva vi mener er den riktige veien for RM linjen

RM linjen på SVGS har vært utfordrende å drifte i flere år, med et lavt søkertall og mange som hopper av første året, samtidig som fylkesadministrasjonen forslår å legge ned linjen.

LO, NHO og Sandefjord AP har sammen laget en plan for hvordan vi mener vi kan redde tilbudet og samtidig skape en sterk og fremtidsrettet linje som skal skape fremtidige fagarbeidere som næringslivet etterspør, et sted hvor lærere kan trives og utøve faget sitt på best mulig måte og ha et sterkt samarbeid med alle de gode kreftene i fagmiljøet som er en del av kulturarven Sandefjord har bygd opp helt siden oppstarten av Kokk og Stuert skolen. Sandefjord som kommune har huset flere verdensmesterskaps vinnende kokker, de har et sterkt næringsliv som er fremtidsrettet når det kommer til kokkekunst og det er mulighet for å skape et enda sterkere gastronomisk sentrum på utsiden av Oslo.

Men å fortsette driften slik den er i dag er ikke et levbart alternativ, på tross av alle de flinke elevene og engasjerte lærerne. Vårt forslag er å ha et nullopptak i 2021 samtidig som vi bygger nye romprogram hvor de nye fasilitetene for RM er dimensjonert for 64 elever, og skal bygges for et tosifret millionbeløp. De skal inneholder blant annet to kjøkken, bakeri og restaurant. Samtidig skal det settes igang et rekkruteringsprosjekt for matfaget hvor NHO skal mobilisere sine medlemsbedrifter og skape et godt miljø for ny oppstart for linjen, det skal skapes enda flere læreplasser, elevene og lærerne skal bli ivaretatt og hørt underveis i hele prosessen og sammen skal vi skape en RM linje for fremtiden!

Vi ser frem til å se hvordan det går med forslaget på Fylkestinget 15. desember, og håper at vi alle som jobber for å skape det beste læringsmiljøet og fremtidens fagarbeidere kan holde fokuset på hvor mye bedre vi er når vi står sammen, snakker hverandre opp og jobber mot de gode løsningene sammen.