Digital undervisning

Skolebesøkene er blitt digitale

Når undervisningen er blitt digital, må skoleforedragene til LO også bli det. -Spennende, men vanskeligere å prate til noen man ikke ser, sier vår ungdomssekretær.

For over en måned siden ble skolene stengt, og undervisninga flytta over til digitale plattformer.

Tidligere intervjuet vi fylkesleder i Skolenes Landsforbund, Espen Johansen, om situasjonen med stengte skoler:
-Jeg vil gi en honnør til elevene og kollegene mine på skolen der jeg jobber. Jeg syns de har taklet denne situasjonen på en veldig god måte og tilpasset seg nye arbeidsformer på veldig kort tid, sa han til oss.

Vanligvis er våre to ungdommsekretærer ofte skolebesøk på videregående skoler, for å spre informasjon om det organiserte arbeidslivet og hva LO jobber med. De siste ukene har det vært vanskelig å gjennomføre.

Vi hadde flere skolebesøk planlagt, og skulle blant annet rundt til alle videregående skoler i gamle Telemark fylke i løpet av april, sammen med lærlingsombudet og arbeidstilsynet.

Nå som alt er stengt ned har vi måttet finne nye løsninger.
De to siste ukene har ungdomssekretæren på Tønsbergkontoret vårt, Roar, besøkt flere samfunnsfagklasser gjennom videomøtetjenesten Microsoft Teams.

-Det er veldig hyggelig å bli invitert og spennende å prøve nye kommunikasjonsmåter. Jeg syns lærerne og elevene er flinke til å gjøre det beste ut av situasjonen. Samtidig er det vanskelig å holde foredrag for noen man ikke ser og får feedback fra. Det er begrensa hvor lenge en greier å konsentrere seg i et videomøte, så foredragene blir ikke lenger enn 30-40 minutter, sier Roar.

Regionleder, Irene, er fornøyd med at LO blir invitert inn i samfunnsfagklasser.
-Vi kan aldri være tidlig nok ute. Vi er veldig fornøyde med at skoler tar initiativ, og bidrar mer enn gjerne hvis flere skoler tar kontakt Samtidig burde elevene fått kunnskap om arbeidslivet tidligere, allerede i barneskolen, sier hun.

Hvis du vil ha besøk av LOs ungdomssekretærer kan du sende en mail til våre ungdomssekretærer:

Skienkontoret
Martine Øverland