bli kjent med våre tillitsvalgte 4

-Smil til en fremmed på avstand

I denne utfordrende tida er våre tillitsvalgte viktigere enn på lenge. I disse ukene blir vi nærmere kjent med noen av de tillitsvalgte som hver dag jobber for at medlemmene våre skal ha det bra på jobb. I dag treffer vi Linda Pettersen, som jobber i FO Vestfold og Telemark

Navn og alder: Linda Pettersen, 43 år

Bosted: Skien

Fritidsinteresser: Korps, salsa

Arbeidsplass: FO Vestfold og Telemark

Tillitsverv: Fylkessekretær i FO Vestfold og Telemark, Familie og likestillingspolitisk utvalg LO Vestfold og Telemark

Har du noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt?

Det kan være krevende, men det er også veldig spennende og utrolig lærerikt. Man blir kjent med mange mennesker med mye kunnskap og får innsikt i arbeidslivets spilleregler.

Hvordan er det hos dere akkurat nå?

For min egen del er det hjemmekontor og mye å gjøre, men jeg klager ikke. Jeg har arbeidsoppgaver og får lønn. For mange er det ikke sånn nå og for atter andre igjen så er det alt for mye jobb.

Har du tips til positive aktiviteter i denne situasjonen?

Være sammen på trygg avstand, f.eks via internett. Selv holdt jeg en salsatime på nett mandag og selv om det ikke er like nært som vanlig, så ga det faktisk mye energi og deltakerne var positive. Det er fortsatt lov å gå tur, høre på musikk og ringe en venn. Noen får kanskje også tid til ting man ellers ikke rekker, rydde huset eller lignende. Det kan også gi økt trivsel. Smil til en fremmed på avstand.

Er det noen du vil gi en spesiell takk til i disse tider?

Det er mange å takke, absolutt alle som holder samfunnet i gang. Jeg vil fremheve alle da fantastiske tillitsvalgte rundt omkring i hele landet som går i dialog med arbeidsgiverne i denne spesielle situasjonen og får til fleksible løsninger, samtidig som det skal være løsninger som er så levelige for arbeidstakerne som mulig i denne situasjonen. De gjør en utrolig viktig jobb. Arbeidstakerne må ivaretas selv om vi er i en veldig spesiell situasjon. Ingen er tjent med at det drives rovdrift på dem. Heldigvis forstår de fleste arbeidsgivere det og jeg er veldig takknemlig for at vi har trepartssamarbeidet i denne situasjonen. Men uansett ivaretakelse, så er det noen som strekker seg veldig langt nå og kanskje må strekke seg enda lenger. Vi vet ikke hvordan situasjonen utvikler seg.

Andre ting du gjerne vil dele med andre i LOfellesskapet?

Fellesskap fungerer og jeg er veldig takknemlig for å være en del av LO-felleskapet i denne situasjonen.

Les gjerne tidligere intervjuer i denne serien:

Espen fra Skolenes Landsforbund

Erina fra Norsk Sjømannsforbund