Bli kjent med våre tillitsvalgte 17

Vidar Byholt fra Fellesorganisasjonen.

-Latter med læring på kjøpet parkerer negative korona-tanker

I denne utfordrende tida er våre tillitsvalgte viktigere enn på lenge. I disse ukene blir vi nærmere kjent med noen av de tillitsvalgte som hver dag jobber for at medlemmene våre skal ha det bra på jobb. I dag møter vi Vidar fra Fellesorganisasjonen.

Navn og alder: Vidar Bjørnø Byholt, 44

Bosted: Helgeroa

Fritidsinteresser: Fluefiske, Nesjar IF hvor jeg er styreleder, opptatt av nærmiljøet generelt, og spiller bass og munnspill i band

Arbeidsplass: Fellesorganisasjonen (FO). Permisjon fra miljøterapeutstilling i Bufetat siden 2008.

Tillitsverv: Fylkessekretær, rådgivende forhandlingsutvalg på Spekterområdet, og medlem av LO i Vestfolds regionkonferanse og regionråd.

Har du noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt?

Partssamarbeidet og den norske modellen er en fantastisk måte å bygge samfunn på. Å få være en del av det gjennom FO og LO-felleskapet er meningsfullt.

Hvordan er det hos dere akkurat nå?

Våre folk er på jobb, og mange jobber mer enn før. Vi organiserer samfunnskritisk personell, blant annet i NAV og barnevern, og helsepersonell ved sykehus og i kommunene. Jeg bli stolt når jeg ser hvordan tillitsvalgte og medlemmer finner sammen med arbeidsgiver, finner gode løsninger og i fellesskap planlegger beredskap for å håndtere en vanskelig situasjon.

Har du tips til positive aktiviteter i denne situasjonen?

En god balanse mellom å bruke kroppen til litt praktisk arbeid ute, og FIFA 20 har funka bra for meg. Jeg har to døtre som så greie at de spiller FIFA med faren sin hver kveld. Og så er det viktig å le. Det må man hver dag. Til det funker Q.I. på BBC utrolig godt for egen del. Latter med læring på kjøpet er perfekt til å parkere negative korona-tanker.

Er det noen du vil gi en spesiell honnør til i disse tider?

De som risikerer egen helse for oss andre.

Andre ting du gjerne vil dele med andre i LOfellesskapet?

Det er fascinerende og se hva vi får til i samarbeid med hverandre, motpartene våre og myndighetene. Det går an å ta med seg noe positivt ut av denne krisa. For min del tror jeg det blir hvordan vi alle har funnet sammen om gode løsninger, og en slags nyforelskelse i den norske modellen. Samtidig skjønner jeg at slike ting er vanskelig å få øye på for mange av de over 400.000 permitterte. Den dagen folk har vendt tilbake til jobb og konsekvenser og følgefeil av krisa ikke er så synlig lenger – det blir en god dag!

Les gjerne flere intervjuer i denne serien under Nyheter fra LO Vestfold og Telemark.