Bli kjent med våre tillitsvalgte 16

Lise Holm fra FO

-Vi står opp for trygghet i krisetid

I denne utfordrende tida er våre tillitsvalgte viktigere enn på lenge. I disse ukene blir vi nærmere kjent med noen av de tillitsvalgte som hver dag jobber for at medlemmene våre skal ha det bra på jobb. I dag møter vi Lise Holm fra Fellesorganisasjonen.

Navn og alder: Lise Holm, 52 år

Bosted: Tønsberg

Arbeidsplass: Sykehuset i Vestfold, i permisjon

Tillitsverv: Medlem i interimsstyret i FO Vestfold og Telemark

Har du noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt?

Krisen vi står i viser hvor vesentlig et godt organisert arbeidsliv er. De tillitsvalgte og fagbevegelsen er vår garanti for at velferdsstaten består. Våre universelle helse- og velferdstjenester og den norske modellen, gir høy tillit i samfunnet.  Vi har skapet et felleskap som gjør at vi kan samarbeide og møte kriser på en best mulig måte.

Jeg er enormt stolt av å være en del av et fagforeningsfelleskap, og bidra til å opprettholde den norske arbeidslivsmodellen, med små forskjeller, samarbeid og høy tillit.

Hvordan er det hos dere akkurat nå?

Mange av våre medlemmer har en annerledes arbeidshverdag. Det krever stor grad av faglighet og kreativitet å gi brukeren et best mulig tilbud. Våre folk mestrer det godt.

Barnevernsarbeidere som treffer familier ut, i parker, på stranda og finner nye og bedre måter å samarbeide med skoler og barnehager. Slik at de sammen kan gi barn i en vanskelig livssituasjon er tryggere hverdag.

Vernepleiere som jobber med mennesker med utviklingshemming opplever at hverdagen kan bli viren for mange brukere når alle rutiner endres. De kan på en trygg og tilpasset måte formidle det som er viktig, og legge til rette en god hverdag, til tross for at dagtilbud stenger og vanlige aktivterter utgår.

Sosialarbeiderne i NAV er representanter for sikkerhetsnettet i velferdsstaten. De jobber lange dager. Arbeidsmengde til NAV økt enormt.  Nesten 300 000 arbeidsledige trenger sikkerhetsnettet vi sammen har bygd opp. Våre folk sørger for inntektssikring til de som trenger det mest.

På disse viktige samfunnsområdene, om mange andre steder gjør medlemmene våre en uvurderlig innsats.

Har du tips til positive aktiviteter i denne situasjonen?

Spis noe godt, gå en tur, se alltid etter positive ting hos folk rundt deg og vær raus med komplimentene. Det styrker både deg selv og andre.

Er det noen du vil gi en spesiell takk til i disse tider?

Jeg er enormt stolt over å være tillitsvalgt for helse- og sosialarbeidere. Krisen har vist at hver eneste en av dem er viktig når det virkelig gjelder.

Jeg er også svært takknemlig for at mennesker hver dag går på jobb i butikkene, på sykehjem og sykehus, i barnehager og på skoler, at folk gjør rent og tømmer søppel. Alle hverdagsheltene som bidrar til at vi kan opprettholde de viktige samfunnsfunksjonene.

Andre ting du gjerne vil dele med andre i LOfellesskapet?

Samhold gir styrke, det blir bedre.

Les gjerne flere intervjuer i denne serien under Nyheter fra LO Vestfold og Telemark.