Bli kjent med våre tillitsvalgte 12

Tom Jacobsen i arbeidsklær sammen med en smilende Kronsprins Haakon i Norcems lokaler.
Tom sammen med Kronprinsen, da han besøkte Norcem tidligere i år.

-Takk til opposisjonen på Stortinget

I denne utfordrende tida er våre tillitsvalgte viktigere enn på lenge. I disse ukene blir vi nærmere kjent med noen av de tillitsvalgte som hver dag jobber for at medlemmene våre skal ha det bra på jobb. I dag blir vi kjent med Tom fra Industri Energi og tillitsvalgt på Norcem i Brevik.

Navn og alder: Tom Jacobsen 63 år

Bosted: Brevik kystens perle

Fritidsinteresser: Golf, fotball og politikk (AP-medlem i 46 år).

Arbeidsplass: Norcem sementfabrikk i Brevik (HeidelbergCement)

Tillitsverv: Hovedtillitsvalgt Dalen arbeiderforening avd 46 i Brevik og konserntillitsvalgt i Heidelberg Cement Norge. Forbund og Land styre representant i Industri Energi. LO Vestfold/Telemark regionråd for Industri Energi. Styrerepresentant i LO Grenland . Nestleder i EWC for Heidelberg konsern . Vara til bystyret i Porsgrunn (AP)

Har du noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt:

Det å være tillitsvalgt er veldig interessant. Jeg får være med på å påvirke hverdagen for medlemmene på en positiv måte. Gjennom alle mine verv så har jeg blitt kjent med mange hyggelige kollegaer. Jeg har også fått gode venner som jeg har stått i ilden med gjennom mange år å kjempet for rettferdighet. Har vært tillitsvalgt i 25 år så medlemmene er vel fornøyd med jobben som blir gjort.

Så noen spørsmål knyttet til den spesielle situasjonen vi nå har.

Hvordan er det hos dere akkurat nå?

Her går det så det suser . Vi er akkurat ferdig med 3 uker revisjonstans med 300 innleide mannskaper. Vi har kommet oss igjennom stoppen uten uhell og koronasykdom. Er nå tilbake i full produksjon . Det er straks tomt for sement i Norge så vi kan levere i lang tid fremover.

Har du tips til positive aktiviteter i denne situasjonen?

Bruk den finne naturen vi har. Ta vare på familien. Nå har Golfbanene åpnet igjen, så start å spill Golf.

Er det noen du vil gi en spesiell honnør til i disse tider?

Jeg vil gi honnør til alle de som tar seg av de som blir rammet av koronaviruset. Jeg vil også gi honnør til vår arbeidsgiver som har lagt til rette for at vi kan drive videre på en forsvarlig måte og tar smittevern på alvor. Selv om det ikke var veldig lett under revisjon. Vil også takke opposisjonen på stortinget som har fått forbedret de svake tiltakene som regjeringen har kommet med.

Andre ting du gjerne vil dele med andre i LO fellesskapet?

Takket være opposisjonen så ser det ut at vi får drømmen vår oppfylt i Brevik; å få verdens første sementfabrikk med fullskala CO2-rensing.

Les gjerne tidligere intervjuer i denne serien under Nyheter fra LO Vestfold og Telemark.

Roar Howlid

Faglig ungdomssekretær