Besøk Norsk Industriarbeidermuseum i sommer

Vemork fra nia.no

Besøk Norsk Industriarbeidermuseum i sommer

Norsk Industriarbeidermuseum har åpne dører på Telemarksgalleriet, Vemork og Verdensarvsenteret på Rjukan og Notodden i hele sommer. Åpningstider finner dere på nia.no.

Verdensarven og industrihistorien i Telemark er virkelig verd et besøk, og vi ønsker spesielt LOs medlemmer og tillitsvalgte velkommen.

VG hadde sist helg en artikkel om å gå i tungtvannssabotørenes fotspor. Tungtvannsaksjonen på Rjukan kan ha hindret Hitler i å utvikle atombomben. VG har fulgt i sabotørenes fotspor fra hytta oppe på fjellet, ned i det steile Vemorkjuvet og opp til fabrikken de sprengte.

Vemork huser nå NIA og verdensarvsenteret. Her kan man få historien til det fantastiske industrieventyret som utspant seg fra tidlig på 1900-tallet og den dramatiske krigshistorien fra Rjukan under andre verdenskrig.

Telemarksgalleriet på Notodden viser utstillinger med nasjonal og internasjonal kunst. Kunstmuseets faste utstillinger er en arena for kunst fra NIAs kunstsamling. Utstillingshallen for skiftende utstillinger er en monumental industrihall fra tidlig 1900-tallet. I bygget finner du også Verdensarvsenteret avd. Notodden.

Velkommen til Telemark i sommer!