Uttalelse fra regionrådet Troms og Finnmark

Foto: LO (Trygve Indrelid, NTB produksjon)

Oppfordrer til å følge det sentrale arrangementet

LOs regionråd i Troms og Finnmark tar et tydelig standpunkt mot å bruke utarifferte virksomheter til å arrangere årets digitaliserte 1. mai arrangement.

1. mai 2020

Etter FriFagbevegelses sak om at LO i Bergen trekker seg fra digital 1. mai-satsing ble det stor diskusjon under Regionrådets daglige telefonmøte. Flere av representantene tok til ordet for at det å bruke uorganiserte virksomheter til å feire samholdet og et organisert arbeidsliv var uaktuelt. Det ble derfor vedtatt en uttalelse knyttet til dette.

Les uttalelsen under:

1. mai arrangementer i år blir dessverre avlyst. Det betyr at den tradisjonelle feiringen som vi er vant til med tog, 1. mai-taler, appeller og aktiviteter for barn vil ikke kunne gjennomføres slik det har vært gjort tildigere år. Koronakrisen setter en stopper for det.

Det har vært flere ideer om alternativ markering av dagen, lokalorganisasjonene lager egne 1. mai markeringer på sosiale flater. Her har det dukket opp en utfordring med at de virksomheter som kan levere disse tjenestene, og som legger til rette for slike arrangementer, ikke har tariffavtaler. LO Troms og Finnmark vil sterkt oppfordre lokalorganisasjoner og forbund til å ikke å benytte seg av slike leverandører uten tariffavtaler, spesielt til et arrangement på en slik dag.

LO Troms og Finnmark vil oppfordre fagbevegelsen i vår region til å slutte opp om den sentrale markeringen til LO. Det blir et arrangement som blir strømmet på nett og varer fra kl. 11.00 – 14.00 på 1. mai.