75 år siden frigjøringen 8. mai

Aldri glem 9. april - alltid husk 8. mai. I evig takknemlighet for de mange som ga alt og til de som kom hjem til ruiner, men vendte hjem og bygget opp igjen landet.

Europa og EØS

75 år. 75 år siden man kunne trekke et lettelsens sukk i Norge, freden var kommet og denne gangen for godt. Vi feirer 8. mai som en hyllest til de som kjempet og kom hjem til et fritt land og de som kjempet og falt på slagmarken.

75 år siden Nord-Norge med store deler av Finnmark ble tvangsevakuert når Nazi-tyskland brukte brent jords taktikk for å etterlate minst mulig av verdier i nord. De brente helt ned til Kåfjord i Troms, mange som evakuerte som skulle vende hjem kom til et hus i ruiner, byen eller bygd var brent opp. De snudde ikke, de ble ikke motløse, men brettet opp ermene og begynte å bygge lokalsamfunnet som vi kjenner i dag her nord med åpenhet og vennlighet.

75 år og vi minnes enda. Det beviser hvor dypt sårene var, men de leges sakte. Leges fordi vi ikke husker? Leges fordi vi ikke lærer? Leges fordi vi tror det ikke vil skje igjen? De leges.

75 år er lenge, men det virker så nært. Vi står midt i en pandemi. Mange har kalt dette en krig med en fiende vi ikke ser.

75 år har gått og det er ikke lenger «bare» frigjøringsdagen, men også veterandagen. Veterandagen markers for å vie oppmerksomhet til de som har stilt sine liv til disposisjon for å bevare demokratiet, beskytte sivile liv og bekjempe terror.

Vi er evig takknemlige!