Wizz truer Norge-Amazon truer Norden

Handel på internett øker og Amazon-eieren tjener grovt på det.

Wizz truer Norge, Amazon truer Norden

Mens det ungarske billigflyselskapet Wizz truer med å holde fagforeningene unna selskapet i Norge, er det gigantselskapet Amazon som truer svenske og danske arbeidstakere. Dansk fagbevegelse varsler nå kamp mot det de kaller grådighetens episenter.

Amazon  regnes som verdens største selskap for internetthandel og med store lagere hvor de ansatte har lave lønninger og høyt tempo uten faglige rettigheter. Det hele startet som så mye annet i USA, men har spredd seg til Europa i første rekke de store markedene i Frankrike, Tyskland og Storbritannia. Nå skal de vokse seg enda større. 100 nye lagere skal opprettes og noen av disse skal komme i Skandinavia hvor Danmark og Sverige er nevnt mer spesifikt.

Den danske lederen av Fagbevegelsens Hovedorganisasjon Lizette Risgaard går hardt ut mot selskapets holdninger i sin egen blogg og kaller selskapet for grådighetens episenter. Jeff Bezos, som opprettet selskapet, regnes som verdens rikeste mann.

Fagbevegelsen i Europa, UNI hvor HK er med, har anmeldt selskapet til EU-kommisjonen for spionasje og fagforeningsfiendtlighet.