Wien er fortsatt rødt

Den majestiske tidligere keiserbyen Wien med alle sine palasser stemmer fortsatt rødt.

Wien er fortsatt politisk rødt

Wien, hovedstaden i Østerrike, er ofte kalt for det røde Wien. Helgens lokalvalg må være en drøm for alle sosialdemokrater i Europa. En oppslutning på 43,07 prosent er knapt til å tro i en periode hvor sosialdemokratene sliter med oppslutningen i de fleste land. Det var en framgang på 3,48 prosent. Nesten like gledelig er tilbakegangen til Frihetspartiet som kan sammenlignes med FrP i Norge, bare enda mer innvandrerfiendtlig. FPÖ sitter ikke lenger i regjeringen som består at det konservative partiet ÖVP sammen med de grønne. FPÖ gikk tilbake hele 18,7 prosent og endte på 8,9 prosent. I enkelte bydeler som Prater var resultatet 52 prosent for sosialdemokratene.

Sist oppdatert:

Partiet som har regjeringssjefen eller kansleren, ÖVP Folkepartiet, gikk også sterkt fram  med 9,25prosent  til 18,49 prosent.

Dette var resultatet for byen Wien, men også i regionen eller delstaten Wien var tendensen den samme med 39,58 prosent til sosialdemokratene. Se resultatene her.

Årsaken til den kraftige tilbakegangen for FPÖ tilskrives en partiskandale, Ibiza-affæren, før valget i fjor. Den daværende  lederen ble avslørt med buksene nede og lommene full av bestikkelsespenger for å sikre et russisk selskap offentlige kontrakter. Regjeringen sprakk, og det ble skrevet ut nyvalg i 2019 og partilederen måtte gå av. Ibiza-affæren her.

De grønne hadde kun en mindre framgang 0,6 prosent til 15,67 mens et sosialistisk venstreparti fikk kun to prosent, det samme som et eget ølparti som ville ha fri flyt av øl i en av byens største fontener.