Valg i Finland: Målfoto

Foto: Istock

Valg i Finland: Målfoto

Det finske valget før påske endte opp med målfoto. Det viser at Socialdemokratene kom over målstreken kun noen promille foran - 17,7 prosent, med Sannfinnene på 17,5 prosent og de konservative med 17,0 prosent. Den store taperen ble Senterpartiet som hadde statsministeren og fikk 13,8 prosent. Han går nå tilbake til sin egen forretningsdrift dersom han ikke vil fortsette som partileder.

Socialdemokratene har ikke sittet med i en finsk regjering på 15 år noe ikke minst fagbevegelsen har fått føle på kroppen gjennom en rekke upopulære og også lite fagforeningsvennlige utspill. Arbeidsgiverforeningen har benyttet det nye klimaet til å takke for seg i den finske arbeidslivsmodellen og har trukket seg ut av alle sentrale avtaler, noe vi tar som gitt at vi kan ha i Norge.

Med det utfallet blir det ikke lett å finne fram til en koalisjon og en ny felles regjeringsplattform. Fagbevegelsen håper at det største partiet Socialdemokratene får statsministeren, men det er heller ikke sikkert.

Uansett kan det bli lange forhandlinger, ofte innlagt saunaøvelser som er den finske måten å svette ut kompromisser på.

Noe som kan bidra fra utsiden er at Finland tar over EUs presidentskap den 1. juli og må også der har noen planer om hva det skal brukes til i seks måneder da landet skal lede EUs 27/28 nasjoner.  Det er vel der det finske begrepet for styrke og pågangsmot, sisu, kommer til anvendelse.

EuroLOggen ønsker lykke til i bastun.