Utleieselskapet Slovenia AS

Foto: Istock

Utleieselskapet Slovenia AS

Intet land i EU leier ut en større andel av sin befolkning til utlandet, 5,2 prosent av den arbeidsføre befolkningen. Hele 164.226 ansatte er utsendt fra Slovenia og arbeider i et annet EU/EØS-land, mens 5.146 utlendinger var utsendt til Slovenia.

Mange av de utsendte kommer også fra Slovenias naboland på Balkan, deriblant Bosnia og Makedonia. De fleste arbeider i Tyskland og Østerrike, deretter fulgt av Belgia, Italia og Ungarn. Du finner dem i en rekke bransjer, men først og fremst i byggenæringen og i industrien.

Nå er landet anmeldt til Europakommisjonen av Føderasjonen for europeiske bygningsarbeidere, EFBWW. Organisasjonen mener at landet bryter med både EUs konkurranseregler og regler for statsstøtte.

Dette skyldes at de ansatte betaler sine trygdeavgifter i Slovenia ikke ut fra den lønn de har i det landet de arbeider i, men ut fra hva en slik jobb ville vært betalt i Slovenia. Dette betyr at firmaer registrert i Slovenia får en konkurransefordel siden de betaler mindre i trygd- og sosiale avgifter enn andre firmaer registrert i andre land. Klagen behandles nå to steder i Europakommisjonen. Det er den danske kommisæren Margrethe Vestager som ser på konkurransereglene. Hun har tidligere ilagt amerikanske selskaper som Google milliardbøter for skattesnyteri i Irland. Statsstøttereglene håndteres av den polske kommisæren som har ansvar for EUs indre marked Elżbieta Bieńkowska.

Les mer her