Ungarn: Et koronadiktatur

Her kommer diktatoren, sa Jean-Claude Juncker for to år siden om Viktor Orbán. Nå fårhan rett.

Ungarn: Det nye koronadiktaturet.

EuroLOggen: Ungarn har lenge vært styrt av en ganske så eneveldig statsminister Victor Orbán. Nå blir det enda verre. Under dekke av koronaen innføres det unntakslover som gir ham tilnærmet uinnskrenkede fullmakter og nærmest på livstid.

Opposisjonen frykter at det planlagte valget i 2022 skyves ut i tid og at det kan bli en stund til nye "frie" valg kan finne sted.

Orbán har nå fått tilnavnet koronadiktatoren. Den sistedelen av ordet er ikke nytt, men ble brukt av den nå avgåtte EU-kommisjonspresident Jean-Claude Juncker på et toppmøte. Da Orbán dukket opp på scenen for å bli hilst på at Donald Tusk sa Juncker til Tusk, mens han trodde at mikrofonene var avslått: Her kommer diktatoren. Deretter  kysset han Orbán  slik han pleier med alle på begge kinn.

Nå er Orbán blitt enda mer diktator etter de nye fullmaktslovene som "selvsagt" kan  oppheves når som helst av parlamentet. Men der sitter et lojalt flertall av Fidesz-medlemmer som er Orbáns eget nærmest privateide parti.

EUs ulike institusjoner klør seg i hodet over å få enda en bajas å håndtere i flokken i tillegg til Polen. Nå krever en rekke partiledere i den mildt høyrekonservative partigruppen EPP at partiet Fidesz må ekskluderes fra EPPs gruppe i Europaparlamentet. Blant undertegnerne er Erna Solberg på vegne av Høyre som er det eneste ikke-EU-parti EPP. Men hverken det tyske CDU, CSU eller de franske  Republikanerne har skrevet under.

Det var også et tema i fjor høst etter Europavalget, da de midlertidig ble suspendert, men nå er presset økt. I EPP finner man kristenkonservative partier i de fleste EU-land, pluss Høyre, som alle sverger til det tradisjonelle vestlig " liberale " demokratiet. Det blir kraftig utfordret når Orbán skryter av at han vil ha et "illiberalt" demokrati hvor blant annet vanlige demokratiske verdier og menneskerettigheter skyves lenger og lenger i bakgrunnen.

Les mer om hva som truer vestlige liberale demokratier.

Orbán startet sin " karriere" som student i opposisjon til det ungarske kommunistregimet. Men etter hvert som makten har gitt mersmak er forståelse for kommunistiske styringsregler også økt og falt mere i smak.

Men når det nå lyser ordet korona på alle møter og dagsordener, har Orbán truffet det rette tidspunkt for å tilrane seg resten av den makten som han ikke allerede hadde.

Europeisk fagbevegelse (DEFS) har også sendt et brev til Orbán og landets president hvor de kritiserer landet for ikke å ha rådført seg med arbeidslivets parter om de økonomiske tiltak som regjeringen iverksetter for å avbøte krisen. DEFS mener at tiltakene overfor arbeidstakerne er for svake.

Les brevet fra DEFS på engelsk.